Renault investeert fors in Azië
De Franse autofabrikant Renault zet zwaar in op Azië. Het concern liet maandag weten de komende drie jaar 570 miljoen dollar (430 miljoen euro) te steken in Zuid-Korea.
De investering is onderdeel van een veel omvattender plan om uit te groeien tot een van de toonaangevende autoproducenten in Azië.
Bestuursvoorzitter Louis Schweitzer maakte de investering bekend tijdens de introductie van de SM7, een nieuw model vervaardigd door Renault Samsung Motors, de partner van de Fransen in Zuid-Korea. Vanuit dit land wil Renault de automarkt in China en de rest van Azië veroveren.
Ruim eenderde van het investeringsbedrag wil Renault gebruiken om een fabriek te bouwen in de stad Busan, 450 kilometer ten zuiden van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel. De productiecapaciteit moet daar op 300.000 auto’s per jaar komen te liggen.
De samenwerking tussen Renault en Samsung kwam in 2000 van de grond, een jaar nadat de Fransen een controlerend belang hadden genomen in de op een na grootste autofabrikant van Japan, Nissan.
Renaults topman noemde geen bijzonderheden over zijn strategie in Azië, maar analisten merkten op dat hij in juni China heeft bezocht en daar gesprekken heeft gevoerd met de lokale autofabrikant Dongfeng. Na dit bezoek verklaarde Renault uit te zijn op een gezamenlijke onderneming, waarin beide partijen de helft van het aandelenkapitaal in handen zouden hebben.
Momenteel daalt de vraag op de Zuid-Koreaanse markt. De autoverkoop zakte in de eerste tien maanden van dit jaar met 19 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van de Koreaanse vereniging van autofabrikanten.