Amerikanen hebben minder trek in vleesvervangers Beyond Meat
De Amerikaanse maker van vleesvervangers Beyond Meat heeft een teleurstellend kwartaal achter de rug. De onderneming merkte met name dat Amerikaanse consumenten minder happig zijn op de vegaburgers en andere plantaardige producten van het bedrijf, wat de omzet drukte. Het verlies in het slotkwartaal van zijn boekjaar viel ook hoger uit dan door kenners voorzien.
Alleen al in de VS daalde de omzet met bijna 14 procent in vergelijking met een jaar eerder. Vooral aan supermarktklanten werd veel minder verkocht. De daling van de verkopen in de VS wijt het bedrijf onder andere aan slecht weer. Nieuwe producten als kip zonder vlees compenseerden de daling enigszins.
De totale omzet van het bedrijf steeg met bijna 13 procent tot 106,4 miljoen dollar. Tegenover de tegenvallende vraag in de VS merkte het bedrijf een sterke groei internationaal. Zowel de verkopen in restaurants als in supermarkten verdubbelden.
In oktober waarschuwde het bedrijf beleggers dat het een zwakkere omzet zou rapporteren dan het eerder had voorspeld. Daarbij beriep het bedrijf zich op een breed scala aan factoren, waaronder de deltavariant van het coronavirus en distributieproblemen.