Binnenland

„Veel jongeren op Goeree-Overflakkee rijden te hard of onder invloed”

Goeree-Overflakkee kampt met hoog aantal verkeersdoden. Veel inwoners hebben er hun vermoedens bij. „Ik hoor ’s avonds soms piepende banden als jongeren joyriden.”

23 October 2021 13:12
Over de tussen Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee gelegen Haringvlietsluizen raast dagelijks veel verkeer. beeld ANP, Arie Kievit
Over de tussen Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee gelegen Haringvlietsluizen raast dagelijks veel verkeer. beeld ANP, Arie Kievit

De verkeersproblematiek op het Zuid-Hollandse eiland is groot. Tussen 2011 en 2020 vielen op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee 45 verkeersdoden, terwijl dat in een gemiddelde gemeente op 15,2 lag. De 19-jarige Henk Bouter uit Oude Tonge is echter onbekend met de cijfers over verkeersonveiligheid op Goeree-Overflakkee. Hij wijst erop dat sommige mensen de gemeente „het witte eiland” noemen. „Dat wijst op het drugsgebruik hier. Dat zou best een oorzaak kunnen zijn van dodelijke verkeersongevallen.”

Op Goeree-Overflakkee zijn de afgelopen tien jaar 90 doden per 100.000 inwoners gevallen, blijkt uit de een maand geleden geüpdate Verkeersveiligheidsvergelijker, een website die een landelijk beeld geeft van verkeersdoden per gemeente. Daarmee neemt de gemeente een gedeelde zeventiende plaats in met het Brabantse Asten en het Noord-Hollandse Beemster. Binnen de regio Rijnmond staat de eilandgemeente met het aantal doden bovenaan.

Een 60-jarige vrouw, die haar hond uitlaat bij de plaatselijke hervormde kerk, denkt het hare van de Goereese cijfers, ook al kent ze die niet precies. „Als de wind een bepaalde kant op staat, hoor ik ’s avonds geluiden van piepende banden als jongeren joyriden.”

Risicogroep

Per 100.000 inwoners vielen er op Goeree-Overflakkee de laatste tien jaar 186 verkeersdoden die tussen de 0 en 24 jaar oud waren. Daarmee staat de gemeente landelijk op de negende plek wat die leeftijdscategorie betreft.

Een 46-jarige vrouw die met haar dochter van 15 in het winkelcentrum van Middelharnis loopt, maakt zich weleens zorgen over de veiligheid van haar kinderen in het verkeer. „Toen mijn oudste zoon zijn rijbewijs kreeg, vond ik dat best spannend. Je weet nooit of ze wel goed opletten. Sommige van mijn kinderen hadden vrienden waarbij ik ze liever niet in de auto zag stappen.”

Heel bekend met maatregelen die de gemeente neemt, is de vrouw niet. „Op sommige plekken zijn er wel verkeersdrempels aangelegd. En erg hard mag je hier ook niet; op de meeste wegen maar 60 of 80 kilometer per uur.” De 46-jarige zou niet weten wat de gemeente nog meer kan doen. „Veel jonge mensen rijden te hard of onder invloed. Daar waarschuwen ouders tegen, maar als je jong bent, dan wil je wat.”

Middenberm

Waarom er zoveel jongeren in het verkeer van het Zuid-Hollandse eiland omkomen, durft verkeerswethouder Peter Feller niet te zeggen. „Lokaal doen wij geen onderzoek naar specifieke leeftijdsgroepen die betrokken zijn bij ongelukken. Ieder ongeval staat op zichzelf.” In de rol van drank- en drugsgebruik bij dodelijke ongevallen heeft de VVD-wethouder „geen inzicht.”

Het hoge aantal verkeersdoden wijdt Feller aan de structuur van de wegen in het buitengebied van Goeree-Overflakkee. „Op N-wegen bijvoorbeeld is het verkeer de laatste jaren enorm toegenomen. Uit metingen blijkt dat juist daar de snelheid vaak te hoog ligt, waardoor een ongeluk vaker dodelijk is.”

Bovendien zijn die wegen belangrijke routes tussen Rotterdam en Zeeland, waardoor er veel meer verkeer overheen komt dan alleen van lokale inwoners, zegt Feller. Daarom zegt het aantal doden per 100.000 inwoners volgens hem niet alles. Ook wegen waar verschillende typen voertuigen op rijden zijn volgens de wethouder gevaarlijk. „Er ontstaat een onveilige situatie als jongeren op de wegen naar school fietsen waar ook veel landbouwvoertuigen op rijden.”

De gemeente werkt samen met scholen om jongeren bewust te maken van gevaren in het verkeer. „De scholieren krijgen bijvoorbeeld les over landbouwvoertuigen. We leren ze wat een dode hoek is bijvoorbeeld.”

Ook werkt de gemeente volgens Feller hard om wegen veiliger te maken. „Zo proberen we op de N59, de weg tussen Serooskerke en knooppunt Hellegatsplein, een middenberm te realiseren, maar bij die weg zijn we afhankelijk van het budget en de prioriteiten van andere wegbeheerders.”

Maatregelen nemen binnen de dorpen is volgens Feller niet eenvoudig. „Middelharnis bijvoorbeeld heeft een wat oudere dorpskern, die niet is berekend op het vele verkeer dat er vandaag de dag doorheen komt. Als gemeente lopen we dan aan tegen het spanningsveld van wat we willen en wat mogelijk is.”

Eilandbewoners zijn volgens de wethouder erg betrokken op het onderwerp. „Het aantal meldingen dat bij de gemeente binnenkomt over verkeersveiligheid, is erg hoog. Veel mensen melden onveilige situaties, zoals hardrijders.”

Wat meespeelt met de betrokkenheid van mensen, is dat het aantal verkeersdoden niet zomaar een getal is, denkt Feller. „Elke verkeersdode is een persoon die niet meer thuiskomt. Dat heeft een enorme impact, zeker op een hechte gemeenschap als Goeree-Overflakkee.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer