Delta-variant zit vegaburgerfabrikant Beyond Meat dwars
Fabrikant van vleesvervangers Beyond Meat heeft last van langer aanhoudende coronamaatregelen in sommige van zijn markten als gevolg van de snelle verspreiding van de Delta-variant. Dat drukte in het voorbije kwartaal op de verkopen, meldt de Amerikaanse maker van vegaburgers en -worstjes.
Definitieve kwartaalcijfers heeft de onderneming pas volgende maand, maar Beyond Meat heeft nu alvast een zogeheten omzetwaarschuwing afgegeven. Het bedrijf schat in de afgelopen drie maanden ongeveer 106 miljoen dollar omzet te hebben gedraaid. Eerder werd nog gerekend op 120 miljoen tot 140 miljoen dollar aan opbrengsten.
Beyond Meat wees in een verklaring op een verminderde vraag als gevolg van de Delta-variant. Ook was sprake van een afname van de bestellingen bij een Canadese distributeur die langer aanhield dan verwacht. Dat zou te maken hebben met een vertraging bij de opening van restaurants. Wat daarbij speelt is dat het momenteel lastig is voor Beyond Meat om er nieuwe afnemers van zijn vleesvervangers bij te krijgen. In veel landen kampt de horeca namelijk met personeelstekorten.
Beyond Meat werd in 2009 opgericht en is uitgegroeid tot bekend merk voor alternatieven voor vlees. Deze worden sinds vorig jaar ook in Nederland gemaakt. Vanuit ons land bedienen de Amerikanen de Europese markt. Onder meer McDonald’s werkt voor de productie van het ‘plantaardig vlees’ samen met Beyond Meat. Vleesvervangers van het bedrijf zijn in Nederland ook verkrijgbaar bij restaurantketens als Thrill Grill, Ellis Gourmet en Diego’s Burgers.