VW winnaar Bestelauto van het Jaar 2005
De VW Transporter T5 is uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2005. De T5 behaalde de meeste punten en volgde daarmee de Opel Vivaro op, die vorig jaar met de eer ging strijken. De Ford Transit Connect won twee onderscheidingen.
Een vakkundige jury beoordeelde maar liefst 36 genomineerde wagens op de kilometerkostprijs, de organisatie, de functionaliteit, de volledigheid van het programma, de veiligheidsvoorzieningen en de uitstraling. Met name de kwaliteit van de organisatie en de kilometerkostprijs zijn twee ingrediënten waaraan de jury erg veel waarde hecht.
Voorwaarde om mee te dingen naar de prijs is dat een voertuig minimaal achttien maanden op de Nederlandse markt is. Het aanbod op de bestelautomarkt is volgens de vakjury „groot” en van „hoge kwaliteit.” De Transporter T5 eindigde overtuigend als winnaar. „Het is een relatief jong werkpaard, dat nu al bewezen heeft over excellente eigenschappen te beschikken en geen uitgesproken zwakke punten te kennen”, aldus het juryrapport.
De VW T5 Transporter doet het goed in het prijzencircuit. Op de BedrijfsautoRAI is de T5 vorig jaar al uitgeroepen tot ”International Van of the Year 2004”. De bestelauto werd destijds door een internationale jury bekroond met 115 van de 126 te behalen punten, de hoogste score ooit in de twaalfjarige historie van de prestigieuze wedstrijd. Juryvoorzitter Bernd Wiemann zei toen bij de prijsuitreiking in Amsterdam: „Volkswagen heeft het onmogelijke bereikt. De T5 is in alle opzichten beter dan zijn voorganger, de T4, die ook al een uitstekend product was.”
Vier categorieën
Bij de nationale verkiezing voor Bestelauto van het Jaar worden de deelnemende auto’s ingedeeld in vier gewichtscategorieën. In de categorie A (tot 800 kilo) kreeg de Ford Transit Connect T200 de meeste punten. De Connect liet zijn mededingers royaal achter zich. Enig kritiekpunt was de toch zwaar wegende kilometerkostprijs waar de jury de nodige vraagtekens bij zette.
In de categorie B (800-1000 kilo) komt de Ford Connect opnieuw om de hoek kijken. De 230L met de 1.9-tDCI-motor komt hier als winnaar uit de bus. De jury is vooral zeer te spreken over de motor. Tweede in dit segment werd de oude vertrouwde Transit.
De categorie C (1000-1600 kilo) is traditiegetrouw de meest competitieve van de vier. De VW Transporter T5 gaat er hier duidelijk met winst vandoor. Zonder echte uitschieters binnen de verschillende beoordelingscategorieën, laat Volkswagen zien dat „goed luisteren naar de markt en voorzichtig voortborduren op een bestaand succes als de T4 vruchten kunnen afwerpen”, oordeelt de jury.
De Transit eindigt ook hier op een mooie tweede plaats. Opvallend in deze categorie zijn de Kia Pregio en de Hyundai H200. De Pregio werd nummer 1, de H200 nummer 2 in de strijd om de voordeligste kilometerkostprijs. De Koreanen moeten deze sterke positie in de andere categorieën echter prijsgeven.
In de D-groep (1600-2000 kilo) steelt de Renault Master T35 2.5 dCi de show. Hij topt met de kilometerkostprijs en speelt in alle categorieën bovenin mee. De Volkswagen LT 35 2.8 TDI pakt hier een mooie tweede plek, zij het toch met enige afstand van de winnaar.
Deskundigen
Directeur Willem Trip van VW-bedrijfswagens van importeur Pon heeft de trofee Bestelauto van het Jaar 2005 vorige week tijdens de beurs MAX 3500 in Zwolle in ontvangst genomen.
De twaalfkoppige jury is samengesteld uit deskundigen van leasemaatschappijen, transport-, verhuur- en grondverzetbedrijven, bouwondernemingen, vervoersorganisatie EVO en brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). Voorzitter zonder stemrecht is Peter Brouwer, hoofdredacteur van Automobiel Management (AM). Dit vakblad voor de automotive sector organiseert jaarlijks deze verkiezing.