Autofabrikanten negeren veiligheid voetgangers
Autofabrikanten houden bij het ontwerpen van nieuwe modellen nauwelijks rekening met de veiligheid van voetgangers. Er is maar een enkele producent die de voorkant van zijn auto’s botsvriendelijker heeft gemaakt.
Dat blijkt uit botsproeven met auto’s door de samenwerkende Europese consumentenbonden. De Consumentenbond heeft de resultaten woensdag naar buiten gebracht. Bij maar twee van de dertien onderzochte merken, de Seat Altea en de Citroën C4, is in het ontwerp rekening gehouden met het beperken van het risico op letsel bij een botsing met een voetganger.
Jaarlijks telt de Europese Unie in het verkeer 1700 dodelijke slachtoffers en 42.000 ernstig gewonden. Volgens de bonden kan dat aantal aanzienlijk worden teruggebracht wanneer fabrikanten meer aandacht aan veiligheid besteden. De autoproducenten beweren al jarenlang dat het niet mogelijk is om auto’s veiliger voorkanten te geven.
Citroën en Seat laten volgens de bonden zien dat het wel kan. Ze kregen drie van de vier te behalen sterren. De samenwerkende Europese consumentenbonden testten de auto’s door er dummyledematen en -hoofden tegenaan te schieten.
De bonden willen dat de Europese Commissie duidelijke eisen gaat stellen aan de fabrikanten en geen genoegen neemt met een compromis.