Foodwatch: landelijke leeftijdsgrens voor kopen energiedrankjes
De leeftijdsgrens voor het kopen van energiedrankjes moet omhoog van 14 naar 18 jaar. De grens van 14 jaar, die nu vrijwel alleen wordt gehanteerd bij de supermarkten Lidl en Aldi, moet breder, vindt foodwatch. De meeste supermarkten hebben daar volgens de organisatie ook wel oren naar.
Tien supermarkten, met een gezamenlijk marktaandeel van 90 procent, staan volgens de ‘voedselwaakhond’ open voor het optrekken van de leeftijdsgrens, bij voorkeur naar 18 jaar. Voorwaarde voor hen is wel, dat alle supermarkten meedoen. Onder de supermarkten zijn Albert Heijn, Jumbo en Plus.
Een hoge consumptie van energiedrankjes kan leiden tot hartritmestoornissen, slaapproblemen en zelfs nierfalen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwde al in 2014 dat energiedrankjes vooral bij jongeren een gevaar voor de gezondheid zijn, aldus foodwatch.
De organisatie roept het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en het ministerie van Volksgezondheid op tot actie.