Fietsmerk VanMoof haalt weer miljoenen op voor uitbreiding
VanMoof heeft 128 miljoen dollar (zo’n 108 miljoen euro) opgehaald in een investeringsronde. De Amsterdamse maker van elektrische fietsen wil daarmee onder meer de productiecapaciteit vergroten. De afgelopen twee jaar heeft VanMoof nu in totaal al 182 miljoen dollar aan investeringen opgehaald.
Het bedrijf is flink gegroeid sinds het begin van de coronacrisis. Door de pandemie kozen mensen vaker de fiets als alternatief voor het openbaar vervoer. VanMoof wist de verkoop van zijn e-bikes in 2020 meer dan te verdriedubbelen. Volgens de Amsterdammers zijn de Verenigde Staten momenteel de grootste groeimarkt voor het bedrijf.
De fietsen van VanMoof zijn te koop vanaf 2200 euro. Hoewel ze een minimalistische uitstraling hebben, zitten ze vol technologie. Zo kunnen de fietsen automatisch elektronisch schakelen en hebben ze gps. Voor een extra bijdrage van ruim 100 euro per jaar gaat VanMoof een gestolen fiets voor de klant zoeken.
VanMoof is in 2009 opgezet door de Nederlandse broers Taco en Ties Carlier. Het merk heeft winkels in onder meer Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, San Francisco en Tokio.