Economie

Kledingbranche verlengt Bangladesh-akkoord

Vertegenwoordigers van de kledingindustrie en internationale vakbonden hebben woensdag overeenstemming bereikt over de verlenging met twee jaar van het Bangladesh-akkoord.

Redactie economie
26 August 2021 12:16
In april was er een herdenking op de ramplocatie uit 2013.  beeld EPA, Monirul Alam
In april was er een herdenking op de ramplocatie uit 2013.  beeld EPA, Monirul Alam

Het akkoord uit 2013 moet de veiligheid in kledingfabrieken in het Aziatische land garanderen. Binnenkort moeten de afspraken ook in andere lagelonenlanden gaan gelden.

De afspraken kwamen tot stand na het instorten dat jaar van de fabriek Rana Plaza bij hoofdstad Dhaka in Bangladesh. Daarbij kwamen meer dan 1100 mensen om het leven.

Modemerken

Zo’n tweehonderd modemerken, waaronder H&M en C&A, ondertekenden destijds het akkoord. Dat schreef onder meer voor dat er onafhankelijke inspecties van fabrieksgebouwen in Bangladesh moesten komen. Ook werd het recht van vakbonden om arbeiders te informeren over hun rechten en veiligheid erin opgenomen.

Pakistan

Het oude, inmiddels twee keer verlengde, akkoord zou eind augustus aflopen, maar dankzij de nieuwe overeenkomst zijn de afspraken nog zeker twee jaar geldig. Nieuw aan het woensdag gesloten akkoord is dat de afspraken ook naar minstens één ander land worden uitgebreid.

Volgens adjunct-directeur Joris Oldenziel van de Accord Foundation, de onafhankelijke partij achter het Bangladesh-akkoord, zou onder andere Pakistan een logisch nieuw land zijn waar de afspraken moeten gaan gelden. „De brand- en bouwveiligheid is daar slecht en we hebben er ook al eerste verkennende gesprekken gevoerd.” Ook India, Vietnam en Cambodja zijn landen die in aanmerking komen.

Welke merken het nieuwe akkoord ondertekenen, maakt de organisatie achter het akkoord pas op 1 september bekend. Een groepje grote modemerken voerde namens de industrie de onderhandelingen met de internationale vakbonden Uni Global en IndustriALL.

Waarschuwingen

De merken zijn juridisch verplicht om de kledingfabrieken te laten inspecteren. Als er iets niet in orde is, moeten de fabrieken het probleem aanpakken. „Als de fabriek daar financieel niet toe in staat is, moet het merk dat financieel mogelijk maken”, zei Oldenziel tegen de NOS.

Voldoet een fabriek na drie waarschuwingen nog niet aan de veiligheidseisen, dan moet een merk de relatie verbreken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer