Agractie wint: campagne tegen zuivelindustrie mag niet
Stichting Dier&Recht moet haar campagne tegen de Nederlandse zuivelindustrie aanpassen. Op een poster die in zeven steden is opgehangen worden melkveehouders ten onrechte bestempeld als veroorzakers van ernstig dierenleed.
Dat heeft de rechtbank Amsterdam maandag bepaald in een spoed kort geding, dat was aangespannen door boerenactiegroep Agractie.
Dier&Recht moet de gewraakte poster ook verwijderen van haar website en wel binnen vier uur na betekening van de uitspraak. De termijnen gaan dinsdagochtend rond 10 uur in.
Twee andere posters mogen op stations en in bushokjes blijven hangen en op de website blijven staan. “Die waren genuanceerder. Maar deze zet melkveehouders weg als dierenmishandelaars. Dat kan echt niet”, aldus een tevreden Agractie-voorman Bart Kemp na de uitspraak. Hij noemt de uitspraak een doorbraak. “Het blijkt dat de vrijheid van meningsuiting grenzen heeft.”
De campagne van Dier&Recht, die twee weken duurt en eind deze week afloopt, doet denken aan de anti-rookcampage van de overheid. Op de posters staat een melkpak voorzien van een foto en een waarschuwingstekst. De gewraakte variant toont een pasgeboren kalf dat in een kruiwagen wordt weggehaald bij de moederkoe, met daaronder de tekst “zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed - kalfjes worden direct na de geboorte weggehaald bij hun moeder”.
De rechter oordeelt dat Dier&Recht niet aannemelijk heeft gemaakt dat scheiding van koe en kalf in de melkveehouderij ernstig dierenleed veroorzaakt. Veehouders worden door de posters onrechtmatig behandeld, temeer daar de campagne plaatsvindt in grote steden waarvan veel inwoners weinig kennis hebben van de veehouderij, aldus de rechtbank.
De rechter legde ook een dwangsom op van 5000 euro per dagdeel dat de posters toch blijven hangen of op de website zichtbaar blijven, tot een maximum van 50.000 euro. Ook moet Dier&Recht de proceskosten van ruim 1800 euro betalen.