Bezoekers en inwoners Zoutelande verbolgen over parkeertarieven
In de populaire Zeeuwse toeristenplaats Zoutelande moet dit jaar voor het eerst worden betaald voor een parkeerplaats. Een dagkaart kost zelfs 50 euro. „Of erover geklaagd wordt?”, zegt een medewerker van een ijssalon. „Alléén maar…”
De gemeente Veere heeft dit voorjaar betaald parkeren ingevoerd in de badplaats Zoutelande. En dat is even wennen, voor zowel bewoners als toeristen. Tot vorig jaar kostte het niets als je je auto waar dan ook in het dorp wilde neerzetten. Het nieuwe parkeerbeleid komt voor velen als een verrassing.
Jannie en Johan Goes uit Ruurlo komen aangewandeld richting de Langstraat, de gezellige hoofdstraat van Zoutelande onderaan de zeedijk, waar volop winkels en terrasjes zijn te vinden en waar het deze augustusochtend ondanks het frisse weer al erg druk is. De Achterhoekers zijn niet blij met het nieuwe parkeerbeleid. Niet voor henzelf, maar voor zoon Herbert. Het echtpaar verblijft samen met Herbert en diens gezin in een vakantieappartement een paar straten verderop. „Het appartement heeft maar één eigen parkeerplek, die is dus gratis en daar staat onze auto”, vertelt Jannie Goes. „Maar onze zoon moet zijn eigen auto nu ergens anders in het dorp zetten, waar hij moet betalen. Hij is 12 euro per dag kwijt. Dat vinden wij erg veel geld. Even verderop, bij de Jumbo, betaal je zelfs zo’n 14 euro per dag.”
„Ja, dit is echt balen”, vult haar man aan. „Als we dit van tevoren hadden geweten, waren we misschien wel met één auto gekomen en hadden we hier fietsen gehuurd.”
Meer voorzieningen
De gemeente Veere wil één lijn trekken in haar parkeerbeleid. Daarom moet nu langs de hele Walcherse kust worden betaald voor het stallen van je auto. Met het geld dat dit de gemeentekas oplevert, wil Veere het voorzieningenpeil langs de kust opkrikken: duinovergangen worden verbeterd, er komen meer douches op de stranden, stranden worden opgespoten, kustparkeerterreinen worden gemoderniseerd en uitgerust met toiletten en voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s, en er komen meer fietsparkeerterreinen.
Kathleen Herman en Alex Meirsschaut uit Lievegem bij Gent in België zijn in Zoutelande omdat deze dag in de monumentale Catharinakerk aan het Willibrordusplein een expositie begint van beeldhouwwerken die Herman heeft gemaakt. Ze is beeldend kunstenaar. Vanmiddag kunnen ze pas inchecken in hun hotel. Dat heeft een eigen gratis parkeergelegenheid. In de tussentijd kunnen Herman en Meirsschaut hun auto in het dorp stallen voor de lieve som van zeven euro per twee uur. „Een dure grap”, vindt Meirsschaut. „Veel meer dan wij in Gent betalen. Tegenwoordig moet je bijna overal betalen voor een parkeerplek, dat kunnen wij ook wel begrijpen, maar dit bedrag vind ik overdreven.”
Handtekeningenactie
„Alléén maar”, is het bondige antwoord van Thomas op de vraag of er veel klachten zijn over het betaald parkeren in Zoutelande. Thomas is medewerker in ijssalon ’n Ice in de Langstraat. „Ik woon niet in Zoutelande en ik kan dus geen parkeervergunning voor ingezetenen aanvragen en moet nu elke dag 50 euro betalen om mijn auto in de vergunningzone te kunnen parkeren.” Want zóveel kost een dagkaart. Soms kan de ijsverkoper zijn auto kwijt op een privéparkeerplaats van een kennis in het dorp. Thomas zou hem ook op een parkeerterrein iets buiten het centrum van Zoutelande kunnen zetten. Dan is hij in ieder geval minder geld kwijt, omdat een dagkaart daar ‘slechts’ 15 euro kost.
Eigenaar Lourus Roelse van ijssalon ’n Ice startte met een collega-ondernemer een petitie tegen het betaald parkeren, die inmiddels al 6400 keer is getekend. „De gemeente heeft verzuimd om eerst haar oor te luisteren te leggen bij inwoners en ondernemers”, vindt Roelse. „De maatregel is er eigenlijk doorgedrukt, en nu zitten we in Zoutelande met een voldongen feit.”
Verantwoordelijk wethouder Pieter Wisse (CDA) zou volgens de Zoutelandse ondernemer moeten weten „dat er nooit een parkeerprobleem is geweest in Zoutelande. De dagen dat de auto’s bij wijze van spreken tot in de berm stonden, waren vorig jaar en ook in de jaren ervoor altijd op de vingers van één hand te tellen. Een dorp met 1500 inwoners wordt nu feitelijk lamgelegd.”
Inwoners
Volgens Roelse was de informatievoorziening vanuit de gemeente over de ommezwaai in het parkeerbeleid „erg beroerd”. „In het weekend dat het betaald parkeren inging, zouden er informanten in het dorp rondlopen om de mensen wegwijs te maken in de nieuwe regels en tarieven. De gemeente had dat toegezegd. Ik heb ze niet gezien. De plaatselijke ondernemers worden nu overspoeld met klachten die eigenlijk bestemd zijn voor de gemeente Veere.”
Wat de ijssalonhouder het meest stoort, is dat de gemeente „kennelijk de essentie van het betaald parkeren, namelijk dat de dagtoerist betaalt, heeft losgelaten”. Ook inwoners van het dorp voelen hetz, bijvoorbeeld wanneer ze familieleden van buiten Zoutelande op bezoek krijgen. „Een inwoner die niet de beschikking heeft over eigen vrije parkeerruimte, moet betalen voor dat bezoek.”
Het college van Veere wilde het parkeerbeleid op 22 september dit jaar evalueren. Dat is inmiddels opgeschoven naar 10 november.