Ondernemers zien uit naar Ever Given
Honderden ondernemers kijken uit naar de aankomst van het containerschip de Ever Given in Rotterdam donderdag. Na maanden van vertraging ontvangen ze dan eindelijk hun spullen.
Normaal krijgt ze haar agenda’s in april binnen, vertelt Ilse van der Stoep (56), eigenaar van uitgeverij Stoepkrijt. „In februari vertrekt het schip uit China, twee maanden later zijn ze dan hier. Nog ruim op tijd voordat het nieuwe schooljaar begint.”
Dit jaar verloopt het echter heel anders. Doordat de Ever Given vast kwam te zitten in het Suezkanaal, zijn haar 3350 Schoolplanners nog niet gearriveerd. Als het schip donderdag aanmeert, duurt het nog wel even voordat de agenda’s worden uitgeleverd. Ze moeten eerst nog langs de douane.
Van der Stoep heeft zich optimaal voorbereid. Zodra de agenda’s binnenkomen, worden ze meteen door medewerkers ingepakt en via PostNL verstuurd. „De eerste scholen beginnen pas op 23 augustus, dus gelukkig is het nog net op tijd”, aldus stelt de ondernemer.
De agenda’s van Van der Stoep –die speciaal zijn gemaakt voor middelbare schoolleerlingen die moeite hebben met plannen– zijn steeds meer in trek. Zo levert de ondernemer deze producten dit jaar aan een kleine dertigtal middelbare scholen. Uit voorzorg had Van der Stoep er tweeduizend extra laten maken. Die zijn allemaal al verkocht. „Ik wacht dus met smart op de Ever Given.”
Maar als ze alle exemplaren binnenkrijgt, is de kans groot dat ze met een overschot blijft zitten. Dat gaat geld kosten. Van der Stoep: „Ik heb met onze tussenpersoon die het drukwerk regelt afgesproken dat we de kosten delen, dus de schade had hoger kunnen uitvallen. Maar de winst zal mager zijn dit jaar.”
Tuinhout
Robbert Jan Dekker (52), eigenaar van het houtbedrijf Koninklijke Dekker heeft twaalf containers aan boord op de Ever Given. Die zijn vooral gevuld met tuinhout, kozijnprofielen en boeiboorden.
Dekker is benieuwd hoe zijn producten er na al die maanden aan toe zijn. Het ligt eraan waar de containers hebben gestaan, legt hij uit. „Als dat bovendeks aan de buitenzijde was, is de kans het grootst dat de houtproducten aan weersinvloeden onderhevig zijn geweest. Maar ik denk dat de schade wel zal meevallen.”
Het schip is averij-grosse verklaard. Dit betekent dat de schade zo hoog is opgelopen, dat alle ondernemers met containers aan boord hiervan de rekening gepresenteerd krijgen. Hiervoor is Dekker echter verzekerd, net als veel andere ondernemers. „In ons geval gaat het om een bedrag van ongeveer 100.000 euro.”
De schade door het niet op tijd krijgen van zijn producten, schat de ondernemer in op 50.000 euro. Het houtbedrijf krijgt dagelijks twintig containers binnen, dus het gaat niet om een grote levering, vertelt Dekker. Omdat het bedrijf met een voorraad werk van zo’n tien maanden, kon het veruit de meeste producten gewoon blijven leveren aan klanten.
Vanwege de lockdowns in veel Aziatische landen vreest Dekker echter dat deze voorraad zal slinken. „Dat zullen we volgend jaar pas gaan merken. Dat zou een veel groter probleem zijn.”