‘Philips, KLM en PostNL houden uitzendkrachten aan het lijntje’
Bedrijven als PostNL, KLM en Philips maken volop gebruik van uitzendkrachten waarbij er voor die mensen geen zicht is op vast werk en inkomen. Ook in distributiecentra van verschillende bedrijven en bij overheidsinstanties is dat het geval. Dat stelt FNV vast in zijn rapport „Vast in de draaideur”, dat maandag aan leden van de Tweede Kamer werd aangeboden. Volgens FNV worden werknemers jarenlang afgescheept met uitzendcontracten. „Ze kunnen elke dag te horen krijgen dat ze niet meer nodig zijn en worden vervolgens ingeruild voor een andere uitzendkracht”, hekelt FNV deze constructie.
Volgens de bond moet het nieuwe kabinet een einde maken aan jarenlange onzekerheid waar uitzendkrachten mee te maken hebben. Daarom zou onder meer een flextoeslag ingevoerd moeten worden. Verder zouden uitzendkrachten vanaf dag één dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten krijgen als hun collega’s.
Nu nog verdienen uitzendkrachten volgens FNV tot 40 procent minder dan hun collega’s in vaste dienst. Daarbij hebben ze ook geen recht op pensioenen, winstuitkeringen, eenmalige loonsverhogingen en eindejaarsuitkeringen. Ook de onderhandelingspositie van uitzendkrachten is minder sterk. „Het moet niet langer lucratief zijn voor werkgevers om uitzendkrachten steeds zes maanden op WW-vakantie te sturen. Bij vast werk hoort gewoon een vaste baan”, meent de bond.
De inperking van flexwerk sluit volgens FNV aan bij het SER-advies over de arbeidsmarkt eerder deze maand. FNV wil de afspraken ook per direct terugzien aan de cao-tafels en in het regeerakkoord. De politiek zou tot nu toe te weinig hebben gedaan om de bekende problemen aan te pakken, meent de bond.
FNV heeft voor het rapport onderzoek gedaan onder mensen die langdurig in uitzendbanen vastzitten. Vaak doen ze werk dat structureel is, terwijl uitzendkrachten bedoeld zijn voor drukte en ter vervanging van zieke mensen. Het rapport is geschreven op het moment dat FNV geen akkoord kon bereiken met ABU en NBBU over een nieuwe cao voor de uitzendsector.
Volgens PostNL was niet 29 procent van de 53.000 werknemers in 2020 uitzendkracht, zoals in het FNV-rapport staat. Het postbedrijf zegt dat het aantal varieerde, maar gemiddeld was het ongeveer een tiende. „Alleen op plekken waar flexibiliteit onvermijdelijk is met name vanwege pieken en dalen in de e-commerce werken we met uitzendkrachten”, zegt een woordvoerder. De salarissen van uitzendkrachten zouden bij PostNL hetzelfde zijn als die van vaste medewerkers, maar op het gebied van pensioen en vakantie verschilt de beloning.
KLM laat weten uitzendkrachten voornamelijk in te huren voor het opvangen van ziekteverzuim en om pieken in de werkzaamheden op te vangen. „Denk bijvoorbeeld aan de zomerdrukte en de tijdelijke drukte bij de vrachtdivisie voor het vervoer van vaccins en medische hulpgoederen. In deze gevallen gaat het om losse uren in bijvoorbeeld de ochtend en/of de avond, waardoor in dienst nemen geen optie is. Tijdens de coronacrisis is de flexibele schil grotendeels afgebouwd, maar nu de vraag weer stijgt gaan we weer meer uitzendkrachten inhuren. KLM zet uitzendkrachten in conform de afspraken hierover met de vakbonden.”
Voor Philips in Nederland geldt dat zo’n 85 procent een vast contract heeft en zo’n 15 procent een flexibel contract, aldus een reactie. In Nederland werken ongeveer 11.500 medewerkers. „Philips is volledig gecommitteerd aan de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI) en heeft over het volgen van deze wet afspraken met haar samenwerkingspartners in de uitzendbranche. Daarnaast zijn we als sociale partners, via werkgeversorganisatie VNO-NCW, samen in gesprek over verdere verbeteringen van de arbeidsmarkt.”