Recordaantal klachten bij Europese Ombudsman
Het aantal klachten bij de Europese Ombudsman is dit jaar explosief gestegen. Tot dusver zijn 54 procent meer klachten ingediend dan in dezelfde periode vorig jaar.
De toename komt vooral door grotere bekendheid, niet doordat dat Europese instellingen slechter werken, stelde ombudsman Nikiforos Diamandouros woensdag in het Europees Parlement waar hij zijn jaarverslag over 2003 presenteerde.
Over heel vorig jaar ontving de ombudsman al 10 procent meer zaken, tot een recordaantal van 2436 stuks. Hij ontving vooral klachten over de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie. Burgers en bedrijven klagen meestal over weigering van informatie, over procedurele fouten en discriminatie.
Nederlanders dienden vorig jaar 87 klachten in. De eerste tien maanden van 2004 waren dat er ongeveer 75. Recent gaf de Ombudsman een Delfts instituut gelijk. Het wacht na een mondelinge toezegging al jarenlang op een contract en betaling door de Europese Commissie.
De aangebrachte zaken bij de Ombudsman leidden in 2003 tot bijna 250 onderzoeken, wat ook een toename is. Een kwart van de problemen is door instellingen naderhand opgelost. In andere zaken bleek de klacht ongegrond of heeft de Ombudsman een kritisch verslag gemaakt. Veruit de meeste gevallen zijn doorverwezen naar andere instanties, veelal nationale klachteninstellingen.