Britse autoproductie blijft lager dan voor corona
Door de versoepelingen van de coronamaatregelen is de Britse autoproductie in mei fors gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afgelopen maand rolden volgens handelsorganisatie SMMT bijna 55.000 wagens van de band, een jaar eerder waren dat er slechts 5314. In 2019 lag het aantal echter twee keer zo hoog als nu. SMMT klaagt dat een wereldwijd tekort aan onderdelen zoals halfgeleiders het herstel van de industrie in de weg staat.
Mike Hawes, hoofd van de handelsorganisatie, riep op tot meer inzet van de regering. „Als het Verenigd Koninkrijk competitief wil blijven, moet het een wereldwijd aantrekkelijk politiek kader bieden voor zowel de productie van voertuigen als de toeleveringsketens”, zei Hawes. Investeringen in onderzoek en ontwikkeling van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen zouden bovendien moeten worden gestimuleerd om de milieudoelstellingen te halen.
Volgens SMMT werden in de eerste vijf maanden van 2021 in totaal 429.826 auto’s geproduceerd in Groot-Brittannië, ruim 105.000 meer dan in 2020, maar 22,9 procent minder dan in dezelfde periode van 2019. Iets meer dan elke vijfde auto heeft een alternatieve aandrijving, elke zestiende wagen is een volledig elektrisch exemplaar. De Britse auto-industrie moet het van de export hebben, meer dan een op de vier voertuigen wordt naar het buitenland verscheept. Ondanks de brexit blijft de EU met 53,6 procent de belangrijkste klant, vóór de VS (18,3 procent) en China (7,3 procent).