Schiphol vist achter het net in Maleisië
De Schiphol Group ziet af van deelname in de Maleisische luchthavens MAHB. De Maleisiërs konden zich niet vinden in een magere overeenkomst. Schiphol zegt een stap terug te moeten doen nu er grote onzekerheid is ontstaan over de geplande beursgang.
Dat heeft Schiphol dinsdag bekendgemaakt. Volgens de luchthavendirectie is de overeenkomst met Maleisië afgeketst omdat het luchthavenbedrijf zonder beursgang en dus zonder toegang tot de kapitaalmarkt te weinig ruimte heeft voor nieuwe investeringen.
De luchthavenonderneming MAHB exploiteert in Maleisië 38 luchthavens, waaronder het internationale vliegveld van Kuala Lumpur.
De Schiphol Group wilde in eerste instantie een belang van 30 procent in de Maleisische luchthavenexploitant. Vervolgens heeft Schiphol de voorgenomen deelname vorige maand teruggebracht tot 15 procent. „Met een optie op nog eens 15 procent binnen maximaal twee jaar”, aldus de Schiphol Group.
Volgens Schiphol werd deze constructie ingegeven door de „huidige onduidelijkheden in de politiek met betrekking tot de beursgang.”
De Maleisiërs konden zich niet vinden in dat aanbod. De Schiphol Group was vanaf eind 2000 in onderhandeling met de Maleisische regering en met MAHB. „We gingen ervan uit dat de eerste stap van de voorgenomen beursgang van Schiphol Group voor het afronden van de onderhandelingen plaats zou vinden”, aldus Schiphol.
Eerder al zag Schiphol af van een deelname in de Australische luchthaven van Sydney. Samen met de luchthaven van Frankfurt en enkele andere kleine partijen wilde het daar een bod op doen. In september vorig jaar maakte het consortium bekend het avontuur, gezien de situatie in de luchtvaart na de terroristische aanslagen in de VS, niet meer opportuun te vinden.