Pratende oplaadpunten voor chipknip
Rabobank neemt deze week oplaadautomaten voor de chipknip in gebruik die tegen de klant praten. Een stem helpt de consumenten bij het opladen van hun elektronische portemonnee. De bank zal dit jaar een kleine vijftig van dergelijke automaten plaatsen bij zorginstellingen. Eind volgend jaar wil Rabobank ongeveer 250 sprekende oplaadpunten hebben.
Het systeem is aanvankelijk bedacht als hulpmiddel voor blinden en slechtzienden. Tijdens een proef bleek echter dat ook ouderen die goed kunnen zien een pratend oplaadpunt makkelijk vinden, aldus Rabobank maandag. De bank richt zich met de service dan ook op de oudere klanten.
Bij de automaten die binnen staan, kunnen mensen via een telefoonhoorn luisteren naar de stem die hen helpt bij het opladen van de chipknip. Buiten kunnen de klanten een koptelefoon aansluiten op het oplaadpunt.
Dit jaar worden er naar verwachting meer dan 130 miljoen betalingen gedaan met een chipknip. Ongeveer twintig miljoen daarvan worden door ouderen gedaan, aldus Rabobank. De bank probeert ouderen actief aan de chipknip te krijgen door oplaadpunten te plaatsen bij zorginstellingen. Daardoor hoeven zij de deur niet meer uit om de elektronische portemonnee bij te vullen.
Rabobank is niet de eerste die het elektronisch betalen van nieuwe snufjes voorziet. SNS Bank introduceerde in september geldautomaten die klanten persoonlijke informatie geven. De automaten geven klanten met een spaarrekening tijdens het pinnen bijvoorbeeld bericht als de rente verandert.