ACM wil mensen bewuster maken van consumentenrecht
Consumenten weten vaak niet goed welke rechten ze hebben bij aankoop van een product of dienst. Dan gaat het onder meer om zaken als garantie en bedenktijd. Om bewustzijn te creëren start de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een campagne.
Bij het consumentenloket van de ACM komen jaarlijks tienduizenden vragen en meldingen binnen over rechten. Uit die gesprekken blijkt veelal dat consumenten meer rechten hebben, dan waar ze van uitgingen. „Soms kun je toch nog van je aankoop af en dat kan veel geld schelen. Met deze campagne willen we jongeren hierover aan het denken zetten”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.
Via social media richt de ACM zich tot jongeren met korte video’s waarin de belangrijkste consumentenrechten worden uitgelicht. Zo heb je bij de meeste aankopen veertien dagen bedenktijd, ook als een product in de aanbieding of via social media is aangeschaft. Verder hebben consumenten recht op gratis vervanging als een product stuk wordt bezorgd.
Ook wijst de ACM op de rechten als een product dat snel is stukgegaan zonder dat het de schuld is van de consument. Volgens de toezichthouder moet de verkoper dit oplossen. „Dus repareren of vervangen of anders je geld teruggeven. Want je hebt recht op een goedwerkend product, vaak zelfs na de garantieperiode”, aldus de toezichthouder.