Walmart profiteert van groeiende onlineverkopen en steuncheques
Supermarktconcern Walmart heeft het eerste kwartaal van het jaar meer omzet in de boeken gezet. De onderneming profiteerde van de toenemende vraag naar levensmiddelen en andere producten onder Amerikanen, vooral ook omdat huishoudens steuncheques kregen van de Amerikaanse overheid. Vooral met de onlineverkopen deed het concern goede zaken.
Amerikanen trokken weer vaker de knip voor de aanschaf van spullen bij Walmart. Volgens het concern speelt mee dat de coronacrisis, mede door de uitrol van vaccins op zijn retour lijkt. Daarbij zijn consumenten meer bereid om aankopen te doen voor sociale evenementen en bijeenkomsten die weer meer worden georganiseerd.
De webwinkelverkopen van Walmart stegen met 37 procent. Dat gebeurde op het moment dat ook de winkels van Walmart weer meer bezoekers verwelkomden. Voor het hele jaar rekent Walmart op hogere verkopen. Volgens topman Doug McMillon is het duidelijk dat Amerikanen „er op uit willen om te winkelen”. Maar hij benadrukte ook dat de tweede helft van het jaar omgeven is met meer onzekerheden dan doorgaans het geval is.
Walmart zette een totale omzet van ruim 138 miljard dollar in de boeken. Dat was 3 procent meer dan een jaar eerder, ondanks de negatieve impact door de eerdere verkoop van onderdelen buiten de VS. De vergelijkbare winkelverkopen vielen 6 procent hoger uit. De winst was 2,7 miljard dollar. Dat was minder dan een jaar eerder, maar vooral als gevolg van eenmalige posten. Evengoed viel het resultaat hoger uit dan waar kenners in doorsnee op hadden gerekend.
Niet alleen essentieel geachte winkelconcerns deden het goed. Filialen van warenhuisketen Macy’s die langer dan een jaar open zijn, verkochten in het eerste kwartaal bijna 64 procent meer dan een jaar eerder. Ook hier hielpen versoepelingen van coronamaatregelen na het vorderen van de Amerikaanse vaccinatiecampagne.
Die vergelijking wordt deels vertekend omdat het bedrijf in de eerste drie maanden van 2020 juist zwaar te lijden had onder strenge lockdowns. Maar de toename van de vergelijkbare omzet was veel sterker dan kenners hadden verwacht. Ook boekte Macy’s een nettowinst van 103 miljoen dollar, waar een jaar eerder nog een verlies van 3,6 miljard dollar de boeken in ging.
„We krijgen veelbelovende signalen dat onze belangrijkste klanten weer gaan shoppen”, zei topman Jeff Gennette van Macy’s bij de eerstekwartaalcijfers. Volgens hem besteedden aardig wat Amerikanen hun coronacheques aan luxere items, zoals sieraden, horloges en parfums.