Binnenland

Meesterglasblazer Lopulalan blaast nieuwe Oranjevaasjes

Vrijdag 14 mei vindt de uitgifte plaats van het ‘Maximavaasje 50’. Meesterglasblazer Marco Lopulalan is dolenthousiast over het kunstwerk: „Moet je die kleur zien, zo vreselijk mooi.”

André Bijl
15 May 2021 12:03
Meesterglasblazer Marco Lopulalan maakte een Máximavaasje en een Amaliavaasje. beeld Ben Deiman
Meesterglasblazer Marco Lopulalan maakte een Máximavaasje en een Amaliavaasje. beeld Ben Deiman

Op de kop af 33 jaar werkte Marco Lopulalan (52) uit Leerdam voor Royal Leerdam Crystal. Tot de kristalfabriek vorig jaar haar vestiging in Leerdam sloot en hij op straat kwam te staan.

Hoe ging het verder met uw carrière?

„Ik was onderdeel van de geschiedenis van Royal Leerdam en fungeerde als ‘de handjes van de fabriek’. Dat is verleden tijd. Ik ben nu bezig met een eigen collectie. Een enorme uitdaging, ik moet alles nog ontdekken.”

U presenteert dit jaar twee Oranjevaasjes?

„Mijn eerste exemplaar blies ik in 1995, het Bevrijdingsvaasje. Daarna maakte ik er nog zo’n vijftien. Dit jaar blaas ik voor de 50e verjaardag van de koningin het Máximavaasje. Dat is mijn eerste ‘eigen’ werkstuk. In december volgt het Amaliavaasje bij de 18e verjaardag van de kroonprinses.”

Hoe heeft u het aangepakt?

„Ik blaas de vaasjes bij de Stichting Vrij Glas in Zaandam. Durk Valkema, eigenaar van Vrij Glas, smelt alle kleuren glas voor me. Hij doet dat volgens een oud ‘recept’ van zijn vader. Moet je dat oranje zien. Zo intens. Beide vaasjes zijn ontworpen door Anna Carlgren, een kunstenares van internationale allure. Ik vertel mijn ideeën, zij werkt ze uit. Daarna ‘sleutelen’ we eraan, want ik moet het ontwerp wel kunnen blazen.”

Wat is er bijzonder aan beide vaasjes?

„Die prachtige oranje kleur. Daarnaast heb ik er een oude techniek uit de jaren dertig in verwerkt. Elk vaasje is anders. Het Máximavaasje krijgt waardering, maar ook het Amaliavaasje heeft zijn eigen karakter. De uitstraling ervan past bij een kroonprinses: elegant, met een kroontje erin verwerkt.”

Royal Leerdam maakt soortgelijke vaasjes; concurrentie?

„Zo voel ik dat niet. Het bedrijf maakte me tot wie ik ben. Nu is het tijd om op eigen benen te staan. De verkoop verloopt boven verwachting. Voor de exclusiviteit verschijnen mijn vaasjes in een oplage van 200. Het Máximavaasje was in tweeënhalve maand uitverkocht. De normale doorlooptijd is een jaar. Ook het Amaliavaasje verkoopt goed. Drie weken na de aankondiging, was ruim de helft verkocht. Heel bijzonder.”

In de schijnwerpers: rubriek met opmerkelijk regionaal nieuws

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer