Nieuwe Focus heeft geweldig onderstel

De eerste generatie Ford Focus deed veel monden van verbazing openvallen. Niet alleen de lijnvoering, vooral ook de onderstelkwaliteiten gaven daartoe aanleiding. Nog altijd scoort de eerste Focus hoog te midden van zijn voornaamste uitdagers, maar de voorsprong van weleer is aanzienlijk kleiner geworden. Vol verwachting kijken kenners daarom naar zijn opvolger.

12 November 2004 10:20Gewijzigd op 14 November 2020 01:52
De originaliteit qua design van de eerste generatie Ford Focus wordt door de nieuweling bij lange na niet benaderd. Qua ruimte, afwerking en weggedrag is hij echter verbeterd. Foto RD, Henk Visscher
De originaliteit qua design van de eerste generatie Ford Focus wordt door de nieuweling bij lange na niet benaderd. Qua ruimte, afwerking en weggedrag is hij echter verbeterd. Foto RD, Henk Visscher

De nieuwe Focus valt op het eerste gezicht tegen. Het veelbesproken ”new edge design” van Ford lijkt te zijn ingehaald door nieuwe stijlinzichten. De lijnen van de nieuweling doen zeker niet onprettig aan, maar de originaliteit van de eerste versie wordt door de nieuweling bij lange na niet gehaald. De vraag is echter of dat door de doelgroep als een verlies wordt beschouwd. De eerste Focus was voor velen wel erg heftig om te zien, zeker met het oog op de voornaamste alternatieven, Opel Astra en Volkswagen Golf, die stilistisch gezien tot de braafste jongetjes van de klas behoorden.

De nieuwe Ford Focus maakt een strakke en stevige indruk. Stijlvol is de Duitser niet, maar de sterk toegenomen wagenbreedte en de uitgeklopte wielkasten geven de Focus, in combinatie met de opvallend schuin aflopende c-stijl, een sportieve en dynamische uitstraling.

De nieuwe Ford Focus is leverbaar met een hele serie krachtbronnen die bekend zijn uit andere Ford-modellen, de Mazda3 en de Volvo S40, die onder dezelfde vlag worden geproduceerd. Overigens zijn de twee beschikbare direct ingespoten common rail turbodiesels in samenwerking met het Franse PSA ontwikkeld en dus ook terug te vinden in de Peugeots 307 en 407 en in de nieuwe Citroën C4.

Geluidsreductie
De basis van de krachtbronnen is een 80 pk sterke 1,4 liter viercilinder benzinemotor. Verder zijn er twee 1,6-litervarianten beschikbaar, waarvan er eentje beschikt over continu variabele nokkenastiming voor een hoger rendement bij een lager verbruik. De voorlopige top wordt gevormd door de geteste 2,0 liter zestienklepper, die goed is voor een maximumvermogen van 145 pk en een maximumkoppel van 185 Nm.

Hoewel deze krachtbron onder de 3000 tpm wat futloos is, staat hij garant voor prima prestaties. In 9,2 seconden snelt de Duitser vanuit stilstand naar 100 km/u. Op aanvraag stoomt de auto door naar een topsnelheid van 206 km/u. Ford heeft veel energie in geluidsreductie gestoken, waardoor de nieuwe Focus een keurig stille auto is. Gemiddeld verbruikt de auto elke 12,8 kilometer een liter euro loodvrij, wat in deze klasse niet opzienbarend is.

De nieuwe Ford Focus staat op dezelfde bodemplaat als de Mazda3 en de Volvo S40. De ervaringen met die twee auto’s leren dat de kwaliteit ervan hoog is. Ford heeft naar eigen inzicht enkele aanpassingen doorgevoerd en heeft zich met verve van die taak gekweten. De nieuwe Focus treedt in de voetsporen van zijn voorganger door zijn directe concurrenten bij zijn debuut op het onderdeel rijkwaliteiten overtuigend op achterstand te zetten.

De nieuweling is breder en zwaarder dan zijn voorganger en voelt daardoor wat minder speels en uitdagend aan. Die eigenschappen hebben echter plaatsgemaakt voor een ongekende koersvastheid en stabiliteit. De Focus ligt als een blok op de weg en de besturing is van een zeer hoog niveau.

De auto reageert direct en met veel gevoel op stuurwieluitslagen en ook het onderstel is erg informatief. Dat betekent niet dat de Focus hard en daarmee oncomfortabel is. Het onderstel weet oneffenheden meer dan bevredigend te absorberen en voorziet in een prettige dosis veercomfort. Remmen en schakelen doet de auto goed, al zou de pook zich iets soepeler mogen laten bedienen.

Ruim
Het interieur van de nieuweling is aanzienlijk opgewaardeerd ten opzichte van dat van zijn voorganger. De vormgeving is rustiger en overzichtelijker en de materialen zijn prima. Het geheel steekt goed en doordacht in elkaar en Ford heeft onmiskenbaar oog voor detail.

Ford monteert twee prima voorstoelen, maar helaas kan de bestuurdersstoel niet ver genoeg naar beneden waardoor je eigenlijk iets te hoog achter het stuur zit. De binnenruimte is in orde. Zowel voorin als achterin is er voldoende beenruimte beschikbaar. De sterk toegenomen wagenbreedte levert veel winst op. De bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter en is daarmee zijn voornaamste uitdagers de baas.

Ford heeft met de nieuwe Focus een zeer overtuigende auto ontwikkeld. Qua prijsstelling nestelt de auto zich comfortabel tussen de Opel Astra en de Volkswagen Golf. Door de standaard aanwezige airconditioning troeft hij echter beide auto’s af. Zes airbags en ABS zijn ook bij de prijs inbegrepen. De Focus is ruim, steekt solide in elkaar en is behept met rijeigenschappen waarmee de auto met de aanzienlijk duurdere BMW-1-serie in één klap de absolute top van het segment vormt. Binnen afzienbare tijd krijgen de hatchbackversies versterking van een stationwagon en een sedan. Er staat ook een cabriolet op de rol, zodat alle ingrediënten voor een succes aanwezig zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer