Luxaflex-producent schudt crisis van zich af
Raambekleder Hunter Douglas, bekend van onder andere Luxaflex, heeft fors betere resultaten behaald. Vooral in Europa en de Verenigde Staten merkte de onderneming een „ongewoon” sterke vraag naar zijn producten op het gebied van woninginrichting. Daarmee lijkt het bedrijf de crisis van zich af te schudden, al verwacht Hunter Douglas wel dat de vraag van consumenten terugkeert naar normale standaarden.
De situatie voor het bedrijf is heel anders dan een jaar geleden. Toen waarschuwde het bedrijf nog voor een substantieel lagere omzet en winst vanwege de crisis. Ondanks het sterke eerste kwartaal blijft Hunter Douglas ook nu voorzichtig.
Hunter Douglas zag de omzet in het eerste kwartaal met bijna 26 procent stijgen tot bijna 1,1 miljard dollar. Het volume steeg in alle geografische gebieden. Daarbij vertegenwoordigde Noord-Amerika 53 procent van de omzet, Europa 38 procent, Azië 3 procent, Latijns-Amerika 3 procent en Australië 3 procent.
De bouwproducten, waar Hunter Douglas ook actief in is, waren goed voor 6 procent van de omzet. De winst kwam uit op 108,6 miljoen dollar, tegen 38,6 miljoen dollar een jaar eerder.
Eind vorig jaar werd bekend dat topman en president-commissaris Ralph Sonnenberg van Hunter Douglas het bedrijf van de beurs wil halen. Over de stand van zaken rond zijn bod werd nu niets gemeld.