Moederbedrijf Peugeot en Fiat: gevolgen chiptekort nemen nog toe
Autoconcern Stellantis, het bedrijf achter automerken als Peugeot, Opel, Fiat en Jeep, denkt dat de productieproblemen door het wereldwijde chiptekort dit huidige tweede kwartaal groter zullen zijn dan in de eerste drie maanden van het jaar. Toen produceerden de verschillende merken van Stellantis 190.000 auto’s minder dan gepland. In de huidige periode zal de productie nog verder achterlopen.
Door chiptekorten hebben verschillende automerken al meerdere keren fabrieken stil moeten leggen. Dat gebeurde bij de meeste Amerikaanse en Europese autofabrikanten al in de afgelopen maanden. Autofabrikanten schroefden aan het begin van de coronacrisis hun productie en hun bestellingen terug. Tegelijkertijd nam de vraag naar computers en mobiele telefoons voor thuiswerken en zaken als spelcomputers ter vertier tijdens de lockdowns toe, waardoor de autobedrijven met nieuwe bestellingen achteraan de rij kwamen te staan.
Stellantis maakte verder bekend wel meer omzet te hebben behaald in het eerste kwartaal dan in de eerste drie maanden van coronajaar 2020. De inkomsten stegen met 14 procent tot 37 miljard euro. Stellantis leverde 1,6 miljoen auto’s af, wat een toename van 12 procent was.
Verder rekent Stellantis erop zoveel meer schone auto’s te verkopen dat het bedrijf dit jaar aan de uitstooteisen van de Europese Unie voldoet. Volgens die regels moet het gemiddelde van alle verkochte auto’s van een autobouwer in Europa onder een maximale uitstoot van CO2 uitkomen. Omdat dit eerder niet lukte, had Fiat Chrysler een afspraak met Tesla om vloten samen te tellen. Dat kostte 1,8 miljard euro voor drie jaar. Daarmee voorkwam het Italiaans-Amerikaanse bedrijf (dat is opgegaan in Stellantis) boetes.
Als Stellantis de afspraak opzegt, bespaart het bedrijf geld, maar verliest Tesla een belangrijke inkomstenbron. De producent van elektrische auto’s leed de afgelopen jaren nog verlies op de bouw en verkoop van zijn eigen voertuigen, maar schreef zwarte cijfers door de inkomsten uit de overeenkomsten met andere autofabrikanten.