Haven Rotterdam en staalmakers onderzoeken toevoer waterstof
De haven van Rotterdam onderzoekt met staalmakers Thyssenkrupp en HKM of het mogelijk is een internationale leveringsketen voor waterstof op te zetten. De waterstof zou dan in Rotterdam aan moeten komen en naar de hoogovens in Duisburg worden vervoerd. Mogelijk zou dat met een pijpleiding kunnen gebeuren.
Thyssenkrupp en HKM importeren al tientallen jaren steenkool, ijzererts en andere grondstoffen via een eigen terminal in Rotterdam. Die worden per goederentrein naar het Roergebied vervoerd. Als de bedrijven groener willen gaan werken, zullen ze van het steenkool af moeten en in plaats daarvan is waterstof een alternatief. Maar daarvan hebben de staalbedrijven dan wel grote hoeveelheden nodig en vervoer per trein is in dat geval geen goede optie.
Het onderzoek richt zich daarom onder meer naar pijpleidingen voor het vervoer van waterstof. Daarvan zijn er meer nodig, denken de haven en de staalbedrijven. Als er een concrete vraag is naar waterstof kan dat een stimulans zijn om die infrastructuur aan te leggen. Een samenwerking tussen de haven van Rotterdam en Duisburg, dat door de partijen de staalhoofdstad van Europa wordt genoemd, zou de investeringen daarin kunnen aanjagen.
Die infrastructuur kan dan uitgebreid worden zodat andere bedrijven en waterstofprojecten ook worden aangesloten. Zo is de Rotterdamse haven al bezig met de afvang van CO2 die dan kan worden omgezet in waterstof. Bij dat project is Thyssenkrupp ook betrokken.