Amazon blijft hard groeien en verdriedubbelt winst
Technologieconcern Amazon heeft in de eerste drie maanden van het jaar een 44 procent hogere omzet gehaald dan een jaar eerder. Tijdens lockdowns namen steeds meer consumenten hun toevlucht tot het grootste webwinkelbedrijf van de Verenigde Staten. Het concern zag in dezelfde periode zijn winst meer dan verdriedubbelen.
De totale opbrengsten van het eerste kwartaal bedroegen 108,5 miljard dollar. Dat is meer dan Amazon zelf aan het begin van dit jaar voorspelde en ook boven de verwachtingen van kenners. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 8,1 miljard dollar, tegenover 2,5 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2020.
Wereldwijd doen e-commercebedrijven het goed dankzij de coronacrisis. Voor veel consumenten zat er wegens winkelsluitingen en het gebod vooral thuis te blijven niets anders op dat via internet inkopen te doen. Maar Amazon lijkt niet te vrezen voor een tanende populariteit als vaccinatiecampagnes de heropening van de winkelstraat inluiden. Voor het tweede kwartaal rekent Amazon op een nog hogere omzet van 110 miljard tot 116 miljard dollar, wat respectievelijk 24 tot 30 procent meer is dan een jaar eerder.
Topman en oprichter Jeff Bezos wijst in zijn toelichting op het succes van alle andere diensten die Amazon is gaan aanbieden naast e-commerce. De eigen videostreamingdienst Prime Video wordt door 175 miljoen mensen bekeken, waarmee het platform al aardig richting de 208 miljoen abonnees van marktleider Netflix beweegt. Daarnaast blijft de tak voor cloudsoftware, die voor een groot deel van de winst van Amazon zorgt, ook hard groeien.
Amazon ligt ook onder vuur van activisten en vakbonden omdat de werkomstandigheden in distributiecentra zwaar zouden zijn en critici op de werkvloer zouden worden tegengewerkt. Bezos, ’s werelds rijkste man, pareert die kritiek in Amazons kwartaalbericht met een opsomming van alle maatregelen die het bedrijf heeft genomen voor het welzijn van werknemers. Zo zou het aantal gewrichts- en spierklachten, die veel voorkomen onder distributiemedewerkers, met 32 procent zijn afgenomen dankzij preventiemaatregelen. Absolute aantallen van deze klachten noemde het bedrijf daarbij niet.