West-Europese verkopen kipketen KFC trekken weer wat aan
Kipketen KFC heeft zijn verkopen in West-Europa afgelopen kwartaal weer wat zien aantrekken na een stevige daling van de verkopen in de laatste maanden van vorig jaar. Daarnaast gingen er in grote markten als de Verenigde Staten en China weer flink meer kipkluifjes, friet en andere snacks over de toonbank.
De West-Europese verkopen kwamen 2 procent hoger uit dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Dat was wel het kwartaal dat de coronacrisis voor het eerst druk zette op de verkopen. Vooral in China was de economie toen al erg ontwricht. De Chinese verkopen lieten afgelopen maanden daarom een sterke groei zien vergeleken met een jaar terug. Deze toename bedroeg zo’n 24 procent. Wanneer gekeken wordt naar alle winkels in de wereld die KFC minstens een jaar in gebruik heeft, dan zijn de verkopen met 8 procent gestegen.
KFC hoort bij fastfoodconcern Yum, waar ook Taco Bell en Pizza Hut onder vallen. Met die andere ketens ging het afgelopen maanden ook beter en de winst van Yum ging omhoog. Taco Bell heeft tegenwoordig ook diverse filialen in Nederland. Recent opende Taco Bell ook in het centrum van Rotterdam de deuren. Dat zorgde soms voor lange rijen met mensen die daar graag eten wilden bestellen.
Volgens topman David Gibbs van Yum waren de resultaten afgelopen kwartaal bemoedigend. „Onze basis is sterk en ons pad voorwaarts is duidelijk”, zo benadrukt hij. Tegelijk geeft Gibbs aan dat de coronapandemie voor aanhoudende onzekerheid zorgt.