Drankenconcern Pernod verkoopt meer aan thuisdrinkers
Het Franse drankenconcern Pernod-Ricard, maker van onder meer Martell-cognac, Absolut-vodka, Jameson-whiskey en Malibu-likeur, heeft in het afgelopen kwartaal geprofiteerd van een sterke verkoop van drank voor thuisgebruik in lockdowns. Daardoor werden de vanwege de coronapandemie zwakkere verkopen aan de horeca en de reisbranche gecompenseerd.
De omzet steeg met 19 procent tot bijna 2 miljard euro vergeleken met een jaar eerder. Daarmee was over de eerste drie kwartalen van het gebroken boekjaar weer een positieve omzetgroei met 1,7 procent te zien, zonder het effect van valutaschommelingen. In de eerste helft van het boekjaar stond de verkoop nog onder druk door de horecasluitingen en sterk gedaalde verkopen via taxfree winkels op luchthavens.
Vooral in grote markten als de Verenigde Staten en China was de verkoop van bijvoorbeeld tequila en cognac goed. Ook in India werd flink meer verkocht. Pernod kwam voor het eerst sinds de uitbraak van corona met een winstdoelstelling. Het bedrijf rekent op een winststijging, exclusief de effecten van onder meer wisselkoersen, van 10 procent dit lopende boekjaar.
Het Franse champagnemerk Moët & Chandon is eveneens positief. Het merk zag de verkoop via slijterijen en online afgelopen jaar sterk groeien, zegt Bob Bron, directeur van moederbedrijf Moët Hennessy Nederland. „De gemiddelde Nederlander spaart meer omdat hij niet op vakantie of uit eten kan gaan. Mensen geven nu veel meer uit aan luxe eten en drinken thuis. We drinken champagne al lang niet meer alleen bij een nieuwe baan of een nieuw huis, maar ook op een zonnige dinsdagmiddag in de tuin, aan het begin van een diner of om te genieten van het leven.”
In de horeca zoals nachtclubs en op cruiseschepen daalde de champagneverkoop juist heel sterk door de pandemie waardoor de horeca dicht moest en cruiseschepen in havens bleven. Bron denkt dat 2021 een topjaar voor de champagneverkopen gaat worden, zeker als de horeca weer gaat heropenen.