Coronacrisis zorgt voor forse omzetdaling groothandel Sligro
Groothandelsketen Sligro had in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw veel last van de coronacrisis. Vergeleken met de situatie een jaar eerder kwam de omzet van de onderneming fors lager uit. Dat komt doordat horecazaken gesloten waren voor bezoekende gasten en veel restaurants dus geen etenswaren hoefden in te kopen bij Sligro. Ook stokten de leveringen aan sportverenigingen, stadions, dagrecreatie, bedrijfscatering en evenementen.
In de eerste drie maanden van 2020 ging nog 533 miljoen euro omzet in de boeken. Dat was afgelopen kwartaal nog 328 miljoen euro, ruim 38 procent minder. Sligro spreekt van een „significante daling” die zelfs wat groter was dan tijdens de twee periodes van lockdown vorig jaar. De filialen van Sligro waren in 2020 ook nog een tijd open voor particuliere consumenten maar dat is de laatste maanden niet meer zo.
Toch blijft de onderneming positief over de toekomst. De afspraken die Sligro vorig jaar heeft gemaakt met financiers bieden voor dit jaar vooralsnog voldoende ruimte, zegt het bedrijf. Er zijn op korte termijn geen aflossingsverplichtingen en de buffers zijn ruimschoots voldoende. Daarbij gaat Sligro er vanuit dat de markt in het tweede kwartaal weer stap voor stap zal herstellen. „De opstart zal, mede gezien de korte aankondigingstijd vanuit de overheid, hectisch zijn, maar daar zijn we op voorbereid”, laat de keten weten.