Nestlé merkt sterke vraag naar Nespresso, Nescafé en Starbucks
Levensmiddelenconcern Nestlé merkt een sterke vraag naar zijn koffieproducten. Alleen al het merk Nespresso boekte in het eerste kwartaal bijna 16 procent meer omzet in vergelijking met een jaar eerder. Daarnaast waren ook Nescafé en Starbucks-producten, die Nestlé namens de koffieketen verkoopt, populair.
Volgens Nestlé droeg koffie het meeste bij aan de groei van de onderneming in de eerste maanden van het jaar. Daarbij profiteerde het bedrijf onder andere van de populariteit van de Vertuo-koffiemachines. De groei kan ook niet los worden gezien van het vele thuiswerken, waardoor mensen bereid zijn om luxere koffiemachines in huis te halen.
Ook bij de zuiveltak van het bedrijf zorgde de coronacrisis voor meer omzet. Dat kwam bijvoorbeeld door de grote vraag naar verrijkte melk. Verder werden bakproducten veel verkocht en groeide ook de divisie voor huisdierenverzorging sterk. Nestlé is onder andere met de merken Felix en Purina actief op die markt.
Ook de vraag naar plantaardige voeding trok verder aan. Zo waren vleesvervangers van Garden Gourmet populair. Mede door eerdere overnames was ook de divisie Health Science een belangrijke groeimotor, met een groeiende vraag naar vitaminen, mineralen en supplementen.
De verkopen aan restaurants en andere horeca vielen daartegenover veel lager uit, mede als gevolg van coronamaatregelen waardoor de horeca gesloten moest blijven in veel landen. Nestlé merkt in deze sector wel iets van herstel. Ook op het gebied van babyvoeding waren de resultaten minder.
De totale omzet van het bedrijf steeg met 1,3 procent tot 21,1 miljard Zwitserse frank (19,1 miljard euro). Daarbij werd de omzetgroei gedrukt door negatieve wisselkoerseffecten en de verkoop van een onderdeel. De groei op eigen kracht was bijna 8 procent, deels geholpen door prijsstijgingen.