Webwinkel Zalando groeit harder dan verwacht
Webwinkel Zalando kende afgelopen maanden een sterk begin van het jaar. De van oorsprong Duitse onlinekledingwinkel wist met zijn resultaten de verwachtingen die alom leefden in de markt, te overtreffen. Door de coronalockdowns wordt er nog altijd veel meer online gewinkeld en daarvan profiteert Zalando.
Volgens voorlopige cijfers stegen de opbrengsten in het eerste kwartaal met bijna de helft vergeleken met een jaar eerder, tot zo’n 2,2 miljard tot 2,3 miljard euro. Analisten hadden in doorsnee op een iets minder sterke verkoopspurt gerekend. De winst, aangepast voor rente en belastingen, komt naar verwachting uit op circa 80 miljoen tot 100 miljoen euro. Een jaar terug was hier nog sprake van bijna 99 miljoen euro verlies. Kenners voorzagen gemiddeld een winst van zo’n 41 miljoen euro.
Zalando zorgde zelf eerder al voor hooggespannen verwachtingen. Nog niet zo lang geleden stelde de onderneming dat de omzet in heel 2021 waarschijnlijk een kwart tot bijna een derde hoger zou kunnen uitkomen dan vorig jaar. Vooral voor het eerste kwartaal zag het plaatje er goed uit, zei het bedrijf toen al. Door de hernieuwde lockdowns in diverse landen zijn veel fysieke winkels, rivalen van Zalando, immers langer gesloten. Zalando wil op termijn meer dan 10 procent van de totale modemarkt in Europa, nu goed voor zo’n 450 miljard euro, in handen hebben.
Onlangs werd bekend dat modeketen C&A zijn kleding ook in Nederland via Zalando gaat verkopen. In Duitsland begon de winkelketen daarmee in februari en dat beviel goed. C&A zei dat klanten positief reageerden op het nieuwe verkoopkanaal. Zalando is al enige tijd bezig om ook winkels aan zich te binden die van het platform gebruikmaken, zoals ook andere webwinkels als Amazon en bol.com doen.