Economie

Nieuw Brits mededingingsonderzoek naar overname Giphy door Facebook

De Britse mededingingsautoriteit CMA gaat een nieuw diepgaand onderzoek doen naar de overname van animatieplatform Giphy door Facebook. Eerder waarschuwde CMA al dat de overname nadelig zou kunnen zijn voor rivaliserende bedrijven omdat ze bijvoorbeeld minder aanbod zouden kunnen krijgen van de geanimeerde afbeeldingen van Giphy.

ANP
1 April 2021 15:47

De mededingingswaakhond gaf Facebook na een eerder onderzoek vijf werkdagen om tegemoet te komen aan de zorgen over de deal. Het bedrijf deed daarop geen concessies maar laat weten volledig mee te werken met CMA.

Na de overname bleven gif-animaties van Giphy beschikbaar voor sociale media die niet onder Facebook vallen. Dat is bijvoorbeeld het geval met Twitter, waar de animaties ook populair zijn. De animaties worden ook gebruikt op onder meer TikTok en Signal.

Giphy is een populaire database van gif-animaties voor sociale media en chatapps. Via Giphy kunnen gebruikers veelal grappige gif-animaties zoeken waarmee ze chatgesprekken of berichtjes op sociale media opleuken.

Voor Facebook was de overname in mei vorig jaar logisch. De helft van alle animaties die vanuit Giphy worden verstuurd belanden op apps of websites van de socialmediagigant. Onder de hoede van Facebook zou het „gemakkelijker worden om de perfecte gifs en stickers” te vinden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer