Binnenland

Ombudsman: ‘Klacht over etnisch profileren niet serieus genomen’

Klachten over etnisch profileren moeten serieuzer worden genomen, anders zorgt het voor een groep cynische burgers die geen vertrouwen meer heeft in de overheid, waarschuwt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een interview met het AD. Mensen die zich etnisch geprofileerd voelen, dienen daar vaak geen klacht voor in omdat ze het gevoel hebben dat dat toch geen zin heeft.

ANP
30 March 2021 04:45

De Nationale ombudsman onderzocht 159 meldingen van Nederlanders die zich slachtoffer voelden van etnisch profileren, bijvoorbeeld vanwege hun huidskleur. Ruim drie kwart van hen zegt daarover nooit een klacht te hebben ingediend, omdat volgens hen klagen tegen de staat toch geen zin heeft omdat je niet in het gelijk wordt gesteld.

De ombudsman vindt dit cynisme zorgwekkend. „Het vertrouwen dat de overheid fouten rechtzet, is kwijt”, zegt hij tegen de krant. Dat hij relatief weinig meldingen heeft onderzocht, maakt volgens Van Zutphen niet uit. „Dat zagen we ook bij de toeslagenaffaire. Daar bleken veel meer mensen gedupeerd - waarschijnlijk meer dan 20.000 - dan dat er bij mij gemeld waren.”

Volgens Van Zutphen is het niet langer de vraag of de overheid zich schuldig maakt aan etnisch profileren. „We weten dat het in Nederland voorkomt. Het gebeurt.” Volgens hem is het daarom des te belangrijker dat overheidsorganisaties klachten hierover serieus gaan nemen. „Als er een andere reactie komt dan ‘hoe komt u daar nu bij, wij doen niets fout’, dan zijn we al een heel end”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer