Lagere opbrengst kinderpostzegels
De kinderpostzegelactie heeft dit jaar 8,3 miljoen euro opgeleverd. Dat is iets minder dan de 8,5 miljoen van vorig jaar.
De Stichting Kinderpostzegels Nederland en TPG Post hebben dat maandag tijdens een bijeenkomst in het Olympisch Stadion in Amsterdam bekendgemaakt.
Het geld, dat ongeveer 220.000 leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool hebben opgehaald, gaat naar kinderen in binnen- en buitenland die een steuntje in de rug nodig hebben. Per kinderpostzegel gaat er 19 eurocent naar dit goede doel. De leerlingen gaan de komende weken langs de deuren om de bestelde zegels en kaarten af te leveren.
Het thema dit jaar is ”Lekker gezond”. „Op de kinderzegels staat sportend fruit afgebeeld”, zei een woordvoerder van de Stichting Kinderpostzegel Nederland. „Zo staat op een van de zegels een citroentje touwtje te springen.”
De eerste kinderpostzegelactie werd in 1948 gehouden, naar een idee van een onderwijzer uit het Zuid-Hollandse Waarder. De eerste kinderpostzegels dateren echter al uit 1924.