CU: Grijs kenteken niet ineens opheffen
Niet alleen de SGP, maar ook de ChristenUnie komt met een voorstel om te voorkomen dat het fiscaal gunstige grijze kenteken voor particulieren in één klap verdwijnt.
„Er zijn nogal wat gezinnen die een bus met grijs kenteken hebben aangeschaft, omdat ze een luxe MPV niet kunnen betalen”, aldus fractieleider Rouvoet. „Door de afschaffing van het grijs kenteken komen ze nu in de financiële problemen, doordat ze van de ene op de andere dag vijf tot zes keer zo veel belasting voor hun bus moeten gaan betalen.”
Rouvoet vindt dat „onredelijk” en pleit voor een „sterfhuisconstructie.” Iedereen die voor 1 januari 2005 in het bezit is van een bus met grijs kenteken hoeft geen extra belasting te betalen totdat de auto van eigenaar is gewisseld. De ChristenUnie wil dat betalen door de aanschafbelasting op auto’s met een relatief hoge CO2-uitstoot, zoals „trendy terreinwagens”, te verhogen.
Het voorstel van Rouvoet heeft de vorm van een amendement op het Belastingplan 2005, dat volgende week in de Tweede Kamer wordt behandeld. Eerder al liet SGP-leider Van der Vlies weten dat hij werkte aan een amendement om tot een goede overgangsregeling te komen. Hij bepleit een stapsgewijze afbouw van de voordelen van het grijze kenteken.
Het eerste jaar van de overgangsregeling zou iemand met een grijs kenteken nog 75 procent van het belastingvoordeel moeten krijgen, het tweede jaar 50, het derde 25 en het vierde 0 procent. Daardoor wordt voorkomen dat busjes met grijs kenteken in een klap hun waarde verliezen. De SGP zoekt de dekking van het voorstel in een iets geringere terugdringing van de vennootschapsbelasting.
Het amendement van Van der Vlies ligt op dit moment bij het ministerie van Financiën, waar het wordt doorgerekend. Eerder liet minister Zalm zich over een vergelijkbaar voorstel op zijn weblog niet al te positief uit.