‘Nog veel ontbossing door bedrijven met keurmerk’
Ondanks keurmerken en duurzaamheidslabels op hun producten zijn veel bedrijven nog altijd te linken aan grootschalige kap van regenwouden en oerbossen. Dat stelt Greenpeace dat in een eigen rapport concludeert dat bedrijven zoals Unilever, Albert Heijn en FrieslandCampina het gebruik van gecertificeerde soja of palmolie vaak gelijk stellen aan duurzaamheid, maar dat is zeker niet het geval.
Keurmerken hebben soms best sterke normen, maar na dertig jaar gebruik van certificering zijn problemen rond ontbossing en mensenrechtenschendingen nog steeds aan de orde van de dag, stelt Hilde Stroot van Greenpeace. „Veel certificeringssystemen worden vooral gebruikt voor greenwashing. Gecertificeerde soja of palmolie suggereert ontbossingsvrij te zijn, maar is het niet. De tijd dringt voor de natuur en het klimaat. We kunnen niet langer bedrijven laten aanmodderen.”
Greenpeace wil dat er meer met wetgeving wordt gewerkt om bepaalde problemen aan te pakken. Keurmerken zitten daarbij soms zelfs in de weg. De Europese Commissie werkt momenteel aan een wetsvoorstel waarbij bedrijven gedwongen worden bosvernietigers te weren uit de leveringsketen voor soja, palmolie en vlees.
Greenpeace zou het liefst zien dat die producten ook minder geïmporteerd worden. Dat zou kunnen als de consumptie van vlees en zuivel hier aanzienlijk omlaag zou gaan en door in te zetten op ecologische landbouw.