Een kwarteeuw klokgelui: BimBam viert verjaardag
Van een blad met een beperkt aantal abonnees groeide de BimBam uit tot een begrip in reformatorisch Nederland. Het jeugdtijdschrift vierde op 1 maart zijn 25e verjaardag. „Door de lockdown werden meer mensen abonnee.”
Een verantwoord en vrolijk kinderblad, dat moest de BimBam worden, vertelt oprichtster Monica Nieuwenhuijse (53) uit Waarde. „Vandaar ook de naam. De BimBam roept –net als een kerkklok– ”Kom dan! Kom dan! We vertellen iets belangrijks!””
Het tijdschrift startte in 1996 met 3000 abonnees. Nu rollen ruim 16.000 exemplaren tweewekelijks van de pers. Uitgever Ringer Otte (45) uit Houten brengt de BimBam samen met de GezinsGids uit. „De bladen versterken elkaar. Door de BimBam is de GezinsGids populairder en zonder de GezinsGids is de BimBam niet rendabel.”
De lockdown liet de populariteit van de BimBam stijgen, weet Otte. „Kinderen zaten toen veel thuis. Om hen te vermaken, namen ouders een abonnement.”
Potlood
Nieuwenhuijse blikt verwonderd en dankbaar terug op de afgelopen 25 jaar. Het initiatief om een kinderblad op te richten, ontstond toen ze zelf een verantwoord blad voor haar jonge kinderen zocht. Dat bleek niet te bestaan. „Het verbaast me waar ik de energie vandaan haalde om de BimBam op te zetten. Ik deed veel zelf, zoals het schrijven en de opmaak. Het was nooit gelukt als God me geen kracht had gegeven.”
De BimBam is in de loop van de jaren veranderd, merken de uitgever en de oprichtster. „Je gaat met de tijd mee en voert dus vernieuwingen door”, stelt Otte. „Als ik nu die eerste nummers bekijk, vind ik die echt ouderwets ogen”, lacht hij. „Zo is de tekenstijl van sommige illustraties fiks veranderd.” Dat herkent Nieuwenhuijse. „Vroeger kleurde men tekeningen met potlood of stift in. Nu gebeurt dat digitaal.”
Het kinderblad bevat nog altijd veel beeld. Lezers vinden dat steeds belangrijker, ervaart Otte. „Als tijdschrift moet je bij de beeldcultuur van nu aansluiten om het kind betrokken te houden.”
Toch trekt de uitgever een grens. „Je hebt tekst nodig om zaken uit te leggen en we willen wegblijven van de onlinewereld waarin beelden voorbij flitsen. De BimBam is bedoeld voor een ontspannend thuismoment, zonder digitale afleidingen.”
BimBamstrategie
Voor het jubileumnummer dat op 11 maart verschijnt, dook Nieuwenhuijse in oude uitgaven van de BimBam. Daarover is ze nog steeds enthousiast. „De BimBam is nog altijd een beetje mijn kindje. En wat was hij vroeger al ontzettend leuk!”
De diversiteit aan rubrieken, van knutselpagina tot Bijbelverhaal, is niet veranderd. Voor de bezinnende pagina is Nieuwenhuijse altijd verantwoordelijk geweest. „Dat vind ik de mooiste rubriek, al bladeren kinderen vaak meteen door naar de strip.” Ze ervaart het schrijven van het Bijbelverhaal als een roeping. „Het doorgeven van het Evangelie vind ik het belangrijkste.”
Over de toekomst van de BimBam zijn Otte en Nieuwenhuijse het roerend met elkaar eens. Otte: „We willen kinderen blijven bereiken en hen het leven naar Gods Woord meegeven.” Die ”BimBamstrategie” wil ook Nieuwenhuijse zeker voortzetten. „Ontspannend en toch educatief; dat is wat de Bimbam moet zijn.”