Uitgever GezinsGids lanceert jongerenmagazine
Christelijke Tijdschriften, uitgever van het familieblad GezinsGids en Bim Bam, lanceert volgende week op de Wegwijsbeurs een nieuw populairwetenschappelijk tijdschrift: Weet.magazine.
Het fris ogende magazine richt zich met name op studerende jongeren en jongvolwassenen. In het eerste nummer reizen ze met Arthur du Mosch in een Landrover langs de Dode Zee, lezen ze onder andere over een opgegraven gevechtsvliegtuig dat weer vliegwaardig is gemaakt, over neanderthalers en supersnel mobiel internet.Weet.magazine verschijnt vooralsnog zes keer per jaar. Een jaarabonnement kost 25 euro. Het eerste nummer bevat 52 pagina’s en heeft een oplage van 52.000 exemplaren en kan vanaf 23 februari op www.weet-magazine.nl digitaal worden doorgebladerd.
De voornaamste doelstelling van het magazine is kennisoverdracht, aldus Ringer Otte van Christelijke Tijdschriften. „De bestaande populairwetenschappelijke tijdschriften, zoals Kijk en Quest, gaan uit van de evolutietheorie bij de interpretatie van wetenschappelijke feiten. Wij niet. De Bijbel van kaft tot kaft is ons uitgangspunt, bij alle artikelen. Dat betekent dat we de feiten soms opnieuw moeten duiden. En vaak is die duiding heel anders dan in seculiere bladen gebeurt. In die zin heeft de leus ”brengt je bij kennis” een dubbele bodem.”
Waaraan Weet.magazine een tegenwicht willen bieden is dat binnen de reguliere wetenschap de evolutietheorie sterk overheersend is. Het legt eigenlijk een claim op de waarheid, aldus Otte. „Daarom is het belangrijk dat wetenschappelijke aannames ook vanuit de Bijbelse visie worden belicht."
Eindredacteur Johan Démoed benadrukt dat het niet de bedoeling is een soort anti-evolutionair blad in de markt te zetten. „We willen zeker geen fundamentalistisch blad zijn, dat het gelijk van de Bijbel moet bewijzen. Wel plaatsen we wetenschap in een Bijbels kader, zonder de feiten geweld aan te doen. Onze artikelen hebben niet de teneur: zie je wel, de Bijbel heeft toch gelijk.”
De vraag is voor Otte niet of de feiten kloppen. „Daarover bestaat meestal geen twijfel. Het gaat erom dat er met die aannames een werkelijkheid wordt neergezet over iets waar vaak geen volledige duidelijkheid over bestaat. Ze zijn opgesteld vanuit een bepaald beginpunt, iemands wereldbeeld. Het scheppingsmodel heeft daarin wel degelijk recht van spreken. Helaas wordt er meestal niet voor gekozen om het vanuit die kant te belichten. In Weet.magazine doen we dat juist wel.‘’
De uitgever voelt zich wel verwant met het creationistische gedachtegoed. Het uitgangspunt dat de aarde relatief jong is en dat er sprake is geweest van een wereldwijde zondvloed, zal in Weet.magazine ook worden gehanteerd. „Door deze insteek te nemen, doen we in feite niets anders dan wat redacties van Kijk of Quest doen. Zij nemen hun geloof in de evolutieleer als uitgangspunt, wij ons geloof in de scheppingsleer”, aldus Démoed.
Als de Bijbel in het magazine wordt aangehaald, gebeurt dat in de Statenvertaling. Geïnteresseerden uit de evangelische kring waarderen die vertaling ook om haar betrouwbaarheid, merkte Otte in gesprekken met de nieuwe redactieleden.
Weet.magazine is oorspronkelijk een initiatief van de Urker werkgroep Creatie.info. Woordvoerder Kees van Helden betrok Otte en Démoed bij de plannen voor een christelijk populairwetenschappelijk tijdschrift. „Volgens Van Helden moeten we het nú doen, nu het Darwinjaar nog leeft in de hoofden van de mensen”, aldus Otte.
Met de inzet van de nieuwe redactie en zo’n vijftig medewerkers lukte het om het magazine binnen twee maanden van de grond te krijgen. „Een recordtijd”, vindt de uitgever.
Redactieleden van Weet.magazine zijn onder anderen wetenschappers als Peter Borger en Hans Hoogerduijn of personen die zich nauw bij het initiatief betrokken voelen, zoals publicist Frans Gunnink, eigenaar van de site scheppingofevolutie.nl. „Ook iemand als Ben Hobrink, auteur van ”Moderne wetenschap in de Bijbel”, ondersteunt ons initiatief”, vult Johan Démoed aan.
Hoofdredacteur is Jan-Rein de Wit, die tevens voorzitter is van stichting De Oude Wereld. Hij is voor die functie aangezocht. Hij schrijft in het eerste nummer onder meer: „Als je tot je door laat dringen hoe geweldig mooi, uiterst complex en ingenieus alles in elkaar zit, dan kun je daarin ook een glimp van Gods grootheid en almacht zien.”
Het blad wordt volgende week breed onder de aandacht gebracht, zowel op Wegwijs als op de Familiedagen in Hardenberg, aldus Otte. Abonnees van de Gezinsgids en van Bijbel en Onderwijs krijgen het eerste nummer gratis thuisgestuurd.
De uitgever hoopt dat ouders een abonnement op Weet.magazine nemen en Kijk of Quest de deur uit doen. „Die bladen zijn met hun artikelen over onder meer seksualiteit niet Bijbels verantwoord. Bovendien staan het taalgebruik en het daarin gepropageerde gedachtegoed haaks op het christelijke.”
Ook wil de uitgever scholen voor voortgezet onderwijs benaderen om het blad bij de jongeren onder de aandacht te brengen. „Díé jongeren hebben Bijbels ingekaderde wetenschappelijke kennis broodnodig. Maar ook ouderen zullen het blad waarderen.”