Onderwijs & opvoeding

Internationaal congres christelijke scholen: „Leerlingen moeten in gesprek”

Niet-christenen hebben vaak een verkeerd beeld van het christelijk onderwijs. Dus is het belangrijk mensen met elkaar in gesprek te laten gaan. Met name het gedrag van de leerlingen is van belang voor de beeldvorming van de school.

L. Vogelaar
4 March 2021 11:03
„Laat eerlingen in gesprek gaan, ook met andersdenkenden.” beeld RD
„Laat eerlingen in gesprek gaan, ook met andersdenkenden.” beeld RD

Een stelling van Annelien Lemstra, leerling van de Jacobus Fruytierscholengemeenschap in Apeldoorn, woensdagmiddag tijdens de internationale christelijke onderwijsconferentie ACSI/ECCEN. Vanwege de coronacrisis heeft het congres, dat tot vrijdagmiddag duurt, plaats via computerprogramma Zoom. En zo is op een reeks kleine schermpjes te zien dat her en der op de wereld handen worden geheven om te applaudiseren voor Annelien en de drie andere Fruytierscholieren die de deelnemers in vloeiend Engels toespreken.

Annelien krijgt weleens vragen over haar school. Bijvoorbeeld of ze zelf voor de Fruytier gekozen heeft of dat het indoctrinatie is. „Anderen hebben soms overdreven beelden, bijvoorbeeld dat we de Bijbel uit ons hoofd moeten kennen.” Er worden nog wel meer vragen gesteld; over de acceptatie van homoseksualiteit bijvoorbeeld. Hoog tijd om met mensen buiten het christelijk onderwijs in gesprek te gaan. „Laat de school debatten organiseren.”

Esther van Leijenhorst wijst op het belang van veiligheid op school. Karel-Jan Karels beduidt hoe christelijk onderwijs onder Gods zegen tot een zout en een licht in een seculiere samenleving kan zijn. Gerben Polinder pleit praktisch voor werkplekken op school waar stilte én een computer voorhanden zijn. Alle drie willen ze het onderling gesprek tussen leerlingen in het christelijk onderwijs stimuleren. Wat de leerlingen ook wel willen: inspraak bij veranderingen op school.

Tegenstand

Uit tal van landen doen onderwijsmensen aan de conferentie mee. Canadese schooldirecteuren zijn er vroeg voor opgestaan.

In meerdere landen ondervindt het christelijk onderwijs tegenstand, zegt dr. Wolfgang Stock, voorzitter van een Duitse organisatie voor christelijk onderwijs. Over die tegenstand zouden christenen niet verbaasd moeten zijn; hoe vaak zat de apostel Paulus niet in de gevangenis?

Intussen moet het christelijk onderwijs volgens Stock ook oog hebben voor de zegeningen die het ontvangt én dat uitdragen. „Stellen we ons verdedigend op of zetten we de deur wijd open en dragen we onze boodschap uit? Kijk met wie je communiceert; spreken we soms niet geheimtaal? Spreek positief; bekritiseer anderen niet, dat deed Paulus op de Areopagus ook niet.”

Identiteit

László Demeter uit Hongarije, Europees directeur van de Association of Christian Schools International (ACSI), wijst op het belang van de internationale contacten: het aantal deelnemers van deze conferenties neemt toe; ze leren elkaar kennen en ze leren van elkaar. Gemeenschappelijke noemer: „Christelijk onderwijs is niet dat je godsdienstlessen hebt naast de overige vakken, maar dat het Bijbelse wereldbeeld het gehele onderwijs doortrekt. Daarbij gaan we uit van de eenheid van hoofd, hart en handen. Het uitgangspunt moet liefde tot God en tot de naaste zijn.”

Onderwijs zo vormgeven kan alleen in afhankelijkheid, zegt Demeter. „Laten we God om wijsheid vragen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer