Hyundai i20 haalt lager verbruik met 48 volttechniek
Bijna ongemerkt heeft een nieuwe generatie Hyundai i20 haar voorganger de showroom uit gedrukt. Ongemerkt misschien omdat de aandacht ligt op elektrisch en SUV’s, terwijl een traditionele hatchback nog steeds veel verkocht wordt.
Qua dimensies houdt Hyundai het in het B-segment bij het oude. Dat betekent dat de nieuweling ongeveer dezelfde ruimte biedt aan vier volwassenen en aan 262 tot 1165 liter bagage.
Het uiterlijk is helemaal nieuw, met scherp gesneden lichtunits en een dito met chroom aangezette derde zijruit. Modern, ingetogen lijkt de trend. De vijfdeurs houdt zich prima staande tussen de Polo’s, Corsa’s en Clio’s.
Ook in het interieur blijkt dat het geval. Her en der harde kunststoffen zijn in deze klasse geen schande. Het dashboard is zeker niet uitbundig vormgegeven, maar in deze Premium Sky-uitvoering wel uiterst compleet. Het instrumentarium geeft volledig digitaal de gewenste informatie weer. In het midden staat het bekende scherm voor alle multimediafuncties. Opmerkelijk is wel dat de i20 de nodige bedieningsknoppen heeft in de portieren, op en links naast het stuur en in de middenconsole op drie niveaus.
Wie kiest voor de 1 liter 3 cilinder turbomotor krijgt er meteen de 48 volt Mild Hybrid-techniek bij. De auto is dan voorzien van een starter/generator die bij accelereren de benzinemotor bijstaat. Bij gas los en remmen wordt juist energie teruggewonnen en opgeslagen in de 48 voltbatterij. Dit levert een winst van zo’n 4 procent op in het brandstofverbruik. Alle beetjes helpen.
Vanuit de lage zitpositie blijkt de i20 een mooi communicatief onderstel te hebben. De 100 pk motor zorgt voor prima prestaties en is vooral lekker stil. De handgeschakelde zesbak maakt het mogelijk snel op te schakelen om zo zuinig mogelijk te rijden. Dat vertaalt zich in een vrij laag brandstofverbruik.