Zelfstandige Belgische supers keren zich weer tegen AH
De Belgische zelfstandige supermarkten zijn boos over een actie van Albert Heijn. Belangenorganisatie Buurtsuper.be wil dat minister van Economie Pierre-Yves Dermagne een onderzoek instelt naar de mogelijke overtreding door de Nederlandse grootgrutter van het verbod in België op de verkoop met verlies. Het gaat om een actie waarbij de consument bij de aankoop van bepaalde producten gratis groenten of fruit zoals bananen, tomaten en avocado’s kan krijgen.
„Koppelverkoop op zich is toegelaten”, zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. „Maar die mag niet de bedoeling hebben om het verbod op de verkoop met verlies te ontwijken.” De organisatie vreest voor de negatieve impact van dergelijke acties op het rendement van zelfstandige supermarkten. „Voor die supermarkten is een voldoende marge op verse voeding noodzakelijk. Maar ook de totale leefbaarheid van onze verse voedingsketen, tot en met de boer, komt hiermee in gedrang”, vindt hij.
De zelfstandige supermarkten in België trokken eerder al aan de bel over een andere stunt, de ook in Nederland bekende 1+2 gratis-acties van AH en andere kruideniers. In 2019 stuurde de toenmalige minister voor Consumentenzaken Kris Peeters daarom de Economische Inspectie naar het hoofdkantoor van Albert Heijn. Na onderzoek van de boekhouding concludeerde hij dat AH inderdaad het verbod op de verkoop met verlies overtrad. „Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten”, zei Peeters daarover.
De Boerenbond noemt de nieuwe actie van AH stuitend. „Gratis verse voeding is een heel fout signaal naar de landbouwsector, maar ook voor wat de waarde van voedsel betreft”, aldus een zegsman.
Volgens de woordvoerster van Albert Heijn België is de promotie „volgens de regels van de kunst” opgezet. „Het is niet alleen een leuke actie, maar ze is met de allergrootste zorg opgebouwd. We staan alle partijen die er meer over willen weten graag te woord om het te verhelderen.”