Stekkerversie Citroën C5 Aircross te veel van het goede
Een gecombineerd vermogen van 225 pk kenmerkt de plug-inhybride van de Citroën C5 Aircross. De middenklasse SUV trekt daarmee de stenen uit het wegdek, maar is die kracht wel nodig in onze groener wordende wereld?
Citroën combineert deze nieuwe versie van de bestaande 1,6 liter turbo benzinemotor van 181 pk met een elektromotor die daar nog eens 110 pk bovenop doet. Beide motoren kunnen afzonderlijk maar ook gelijktijdig de voorwielen aandrijven. In dat laatste geval schakelt de 8-traps automaat snel op. In nog geen 6 tellen wijst de snelheidsmeter 100 km/h aan. Het praktisch nut van dit soort prestaties lijkt ver te zoeken. Het is dus uiteindelijk de bestuurder die bepaalt hoe zuinig de Citroën daadwerkelijk is.
Overigens gaat dat niet alleen via de rechtervoet maar ook door middel van het laadgedrag. Hoe meer de batterij elektrisch wordt opgeladen, hoe lager het brandstofverbruik. De 13,2 kWh batterij is bij normale temperaturen goed voor zo’n 35 kilometer actieradius. In winterse omstandigheden blijft daar maximaal 24 kilometer van over.
De C5 Aircross is een ruime vijfzitter met een stijlvolle inrichting. Zwart en grijs voeren de boventoon. Een rood stiksel in de bekleding voegt wat kleur toe. Het instrumentarium is volledig digitaal. Op het centrale scherm worden alle functies met betrekking tot audio, klimaat, navigatie en tal van voertuig-eigenschappen ingesteld.
Belangrijk is dat deze Fransman niet alleen probleemloos vijf personen comfortabel vervoert, maar ook een bagageruimte van 460 tot 1510 liter voorschotelt. Dat is iets minder dan bij de brandstofgestookte versies, vanwege de ruimte die de batterij inneemt. Voor maximale flexibiliteit is de achterbank in drie gelijke delen neerklapbaar. Als de C5 elektrisch rijdt, is hij voorbeeldig stil, maar ook als de benzinemotor inschakelt blijkt de isolatie uitstekend.