Winkeltrouw
Sinds woensdag staat de deur van veel winkels weer op een kier. Bijna letterlijk. Klanten kunnen online of via de telefoon bepaalde producten reserveren en die dan vier uur later bij de winkel komen ophalen.
Bij de winkel en niet in de winkel. Want de overheid heeft strenge regels opgesteld zodat klanten niet in de winkel komen. Het gevaar voor besmettingen zou dan te groot zijn. De tijd die er daarbij zit tussen bestellen en afhalen van producten moet voorkomen dat de winkelstraten weer volstromen met winkelend publiek.
Je hoeft natuurlijk geen ondernemer te zijn om te begrijpen dat het systeem van ”click & collect” (in het Nederlands: bestellen en afhalen) bepaald niet de redding is voor winkels die al zo lang gesloten zijn. Voor sommige winkels is het zelfs helemaal niet lonend. Ze blijven liever dicht dan dat ze de hele boel overhoop halen voor een marginale omzet. Zeker grote winkels met professionele websites waar de klant kan bestellen en het product vervolgens thuisbezorgd krijgt, zien vaak geen meerwaarde in het op een kier zetten van de fysieke winkeldeuren.
Kleinere, lokale winkels kunnen het zich echter vaak niet veroorloven de winkeldeur helemaal dicht te laten. Uit onderzoek is gebleken dat het risico om klanten te verliezen simpelweg te groot is. Een klant die eenmaal z’n producten bij een andere winkel gekocht heeft, komt vaak niet meer terug bij de winkel waar hij voorheen z’n inkopen deed. Supermarkten die verbouwen, sluiten hun zaken niet voor niets zo kort mogelijk. Want een gesloten winkel betekent vragen om een gang naar de concurrent. En terugkomen is er dan vaak niet meer bij.
Dat winkeliers en ondernemers door de huidige lock-down zwaar getroffen zijn, weet iedereen. Dat de consument daar niet heel veel aan kan doen, is ook duidelijk. En dat je een product koopt bij de concurrent omdat de ‘vertrouwde’ winkel op slot zit, is te begrijpen
Tegelijk is de oproep die in veel dorpen en steden op spandoeken te lezen is om de lokale ondernemers te steunen door juist nu bij hen te kopen er eentje die het opvolgen meer dan waard is. Want de angst dat de lockdown een grote kaalslag zal veroorzaken in de winkelstraten, is zeer reëel. Ook tijdens de lockdown loont het de moeite om een boek niet bij een grote landelijke webwinkel te bestellen, maar gewoon via de website van de plaatselijke boekhandel, om maar iets te noemen. Ook die bezorgt vaak het product keurig thuis bij de klant.
Merkentrouw is iets dat al langer bestaat. Misschien is het nu tijd een oproep te doen voor winkeltrouw. Om de grote pijn van de coronacrisis enigszins te verdelen en te verzachten. Zodat ondernemers, die de afgelopen tijd niet zelden al hun spaargeld of de reserveringen voor hun pensioen hebben zien verdampen, straks misschien toch weer verder kunnen.