Economie

Bellen als het water je aan de lippen staat

Instortende handel en ingrijpende maatregelen vanwege de coronacrisis groeien veel kleine zelfstandigen boven het hoofd. Een telefonische hulplijn moet mkb-ondernemers een luisterend oor bieden.

3 February 2021 18:00
Ondernemer Rien Meeuse weet uit ervaring hoe belangrijk een luisterend oor is voor bedrijfseigenaren in de knel. beeld Dirk-Jan Geltema
Ondernemer Rien Meeuse weet uit ervaring hoe belangrijk een luisterend oor is voor bedrijfseigenaren in de knel. beeld Dirk-Jan Geltema

Bellen kan naar het nummer 088-9990000, zo maakten initiatiefnemers Ondernemend Nederland en het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf dinsdag bekend. De noodlijn is bedoeld voor mensen die doorgaans mentaal gezond zijn. Voor juridische of praktische hulp kunnen ondernemers niet bij de lijn terecht.

Dat een luisterend oor belangrijk is, beaamt ondernemer Rien Meeuse (47) uit Nieuwdorp. Tijdens de vorige crisis, in 2012, ging zijn toenmalige metaalbedrijf op de fles. Hij had toen vier jaar lang gevochten voor het voortbestaan van zijn zaak.

Wat vindt hij van de telefonische hulplijn voor ondernemers? „Het is absoluut goed dat mensen over hun zorgen kunnen praten. Ik ben ervan overtuigd dat er behoefte is bij ondernemers aan een klankbord. Ze lopen tegen bepaalde zaken aan waar ze zich geen raad mee weten. Daar ben je gesloten over naar je omgeving.”

Tegelijk is Meeuse sceptisch. „Alleen een luisterlijn is maar een halve oplossing. Daar horen handvatten bij voor praktische problemen waar de zelfstandige tegen aanloopt. Ik kan net zo goed tegen de spiegel praten als ik alleen mijn verhaal kwijt zou willen.” Hij schakelde in 2012 ook betaalde hulp in, die zijn verhaal aanhoorde en met hem meedacht. „Al heeft mij dat goed gedaan, het bood mij te weinig meerwaarde. En het bracht kosten met zich mee.”

Gezin

De stap zetten naar hulp vragen is een lastige, weet Meeuse uit ervaring. „Je hebt de neiging het allemaal over je heen te laten komen. Je zit zo in een bepaalde modus en weet niet waar je wel en niet goed aan doet.” En niet alleen legde het faillissement van zijn metaalbedrijf mentale druk op Meeuse, ook op zijn gezin had de gebeurtenis grote impact.

Hij noemt een andere drempel: „Als een leverancier, collega-ondernemer of klant de wankele positie van je bedrijf weet, kunnen ze op verschillende manieren reageren. „De één zal willen helpen. Maar het kan ook dat een bedrijf geen zaken meer met je wil doen. Als ondernemer ben je bang om dan nog verder in een neerwaartse spiraal te komen. Of je je zorgen wel of niet kunt delen, hangt af van hoe goed de verstandhouding is.” Al is een getroffen ondernemer in deze tijd geen eenling, nuanceert hij. „Er zal nu meer begrip zijn voor gedupeerde ondernemers dan in de crisis van tien jaar terug.”

Acht jaar na dato is hij nog steeds niet over het faillissement heen. „Het komt nog terug als ik een zakelijke beslissing moet nemen. Zo’n telefonische hulplijn moet daarom ook nog jaren na het faillissement gebeld kunnen worden.”

Netwerk

Of een ondernemer nu wel of niet de hulptelefoon belt; Meeuse raadt sowieso aan om een sparringpartner zoeken. „Dat kan iemand uit je netwerk zijn, binnen of buiten de branche.” Onlangs had hij zelf nog advies nodig. „Ik zat ermee of ik personeel moest aannemen in deze tijd. Met iemand uit mijn ondernemersnetwerk heb ik contact opgenomen. Je kunt dan de ander vragen: wat zou jij doen?”

Zelf wil hij ook een luisterend oor bieden. Toen hij vernam dat een ondernemer uit zijn omgeving in een faillissement verkeerde, trok hij de stoute schoenen aan. „Ik stelde voor een bakje koffie te drinken. Gewoon om even ervaringen te delen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer