Economie

China geeft Starbucks wat steun ondanks lagere verkopen VS

Koffieketen Starbucks heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar last gehad van onzekerheid op de thuismarkt en sluitingen van filialen in onder meer Europa vanwege het coronavirus. Ook moesten filialen soms de openingstijden aanpassen. In China, waar de virusuitbraak onder controle is, werd wel meer koffie verkocht. De prestaties op die op een na grootste markt van Starbucks bood het Amerikaanse bedrijf steun.

ANP
26 January 2021 23:16

De vergelijkbare verkopen van Starbucks, waarbij alleen wordt gekeken naar de filialen die in 2019 ook al open waren in de laatste drie maanden van het jaar, daalde met 5 procent. Het aantal transacties ging met 19 procent omlaag, maar daar stond tegenover dat per transactie gemiddeld 17 procent meer werd uitgegeven. In de VS waren de vergelijkbare verkopen 6 procent lager, in China stegen ze juist met 5 procent. In de rest van de wereld liep de omzet met 8 procent terug.

Ondanks de corona-uitbraak opende Starbucks 278 nieuwe filialen in het kwartaal. De VS is goed voor 46 procent van alle haast 33.000 Starbucks-vestigingen. China is goed voor haast 15 procent van die koffietentjes.

De totale omzet kwam uit op 6,7 miljard dollar. De winst bedroeg 622,2 miljoen dollar, wat bijna 30 procent lager was dan een jaar eerder.

Starbucks rekent op een snel herstel die al in het lopende kwartaal doorzet. In de VS gaan de vergelijkbare verkopen met tussen de 5 en 10 procent omhoog en in China verdubbelen ze. Dat laatste cijfer vertekent wel omdat China vorig jaar in de eerste drie maanden van het jaar zwaar geraakt werd door de corona-uitbraak.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer