Opinie

Open school

Vrijwel elke ouder van een basisschoolleerling zal het ermee eens zijn: het geven van thuisonderwijs is niet gemakkelijk. Integendeel: de druk op ouders is groot. De combinatie van thuisonderwijs, werk en huishouden groeit menig ouder boven het hoofd. Deze vrijdag zou het OMT met een advies komen over het openstellen van het basisonderwijs per maandag 25 januari. Volgende week neemt het kabinet –demissionair of niet– een besluit.

Hoofdredactie
15 January 2021 14:14
beeld RD
beeld RD

Het primair onderwijs moet zo snel mogelijk weer open, als dat verantwoord en veilig is. Mochten basisscholen nog niet volledig open kunnen, dan moeten er alternatieve varianten op tafel komen. Om te voorkomen dat basisschoollleerlingen het kind van de coronarekening worden.

Dát de situatie voor veel leerlingen nijpend is, blijkt uit tal van signalen. De noodopvang op steeds meer basisscholen loopt vol of stroomt over; en niet alleen met kinderen van ouders met cruciale beroepen. De leerachterstand en de kansenongelijkheid nemen toe. En, om niet meer te noemen, het aantal meldingen van kindermishandeling stijgt.

In december leidde het besluit om basisscholen te sluiten tot veel verontwaardiging onder ouders en personeel. Inmiddels is er ook begrip, omdat er nog veel onduidelijkheid is over de rol van kinderen in de verspreiding van de Britse variant van het coronavirus. De situatie op de basisschool in Bergschenhoek heeft de ogen geopend voor de mogelijke risico’s van deze mutant. Tientallen besmettingen op de basisschool Willibrord daar maakte het primair onderwijs voorzichtig. Want zeker, de scholen moeten zo snel mogelijk open, maar dat moet wel bewezen verantwoord zijn. De basisschool is immers geen proeftuin met de gezondheid van leerkrachten en leeringen als inzet.

De PO-raad, belangenbehartiger van het primair onderwijs, liet eerder deze week weten geen voorstander te zijn van gedeeltelijke openstelling van basisscholen. Een tussenvorm –waarin leerlingen bijvoorbeeld halve dagen naar school en leerkrachten halve klassen les geven– is voor de PO-raad geen optie vanwege werkdruk, personeelstekort en onrust die dat met zich meebrengt voor het onderwijs, leerlingen en ouders.

En inderdaad, het organiseren van tussenvarianten is voor scholen niet ideaal en kan voor leerkrachten leiden tot stress en hoge werkdruk. Maar als het echt zo is dat dichte scholen schadelijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen, dan moet toch elke mogelijkheid om de deuren te openen –al is het op een kier– met beide handen worden aangegrepen?

Leerkrachten staan bekend als creatieve en inventieve mensen. Dat hebben ze tijdens de lockdown laten zien. Laten zij samen nadenken over alternatieve onderwijsvormen die voorkomen dat –in elk geval de meest kwetsbare– kinderen nog meer schade oplopen. Onderwijsvarianten waarin de leerkracht en de leerling elkaar weer echt ontmoeten en zien.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer