„Betrokken ondernemer denkt niet aan rendement”
Een betrokken ondernemer doet wat voor zijn directe omgeving en helpt in derdewereldlanden. „Hij is wars van rendementsdenken”, aldus oud-ANWB-directeur P. Nouwen. Tijdens een symposium van de christelijke hulporganisatie Woord en Daad sprak hij donderdag over de motivatie van ondernemers ten aanzien van betrokken onderschap.
Nouwen, zelf belijdend rooms-katholiek, had zich enigszins verbaasd over de uitslag van een eerder gehouden enquête door Woord en Daad. Een groep ondernemers was de stelling voorgelegd dat hun hulp aan de armen „op lange termijn positief voor het bedrijfsresultaat zou zijn.” Van de ondervraagden beantwoordde 27 procent de vraag met ja, nog eens 32 procent gaf aan daar neutraal tegenover te staan.
Volgens de voormalige ANWB-directeur heerst onder zakenlieden nog te veel de gedachte dat hulp aan derden ook wat moet opleveren. „Betrokken ondernemerschap is een vorm van gastvrijheid. Je zet de deur open voor mensen van wie je weet dat ze je niet terugvragen. Het leidt niet tot meer afzet of winst, er is geen verwachting dat je wat terugkrijgt. Zoiets komt uit het hart en borrelt naar het hoofd.”
Persoonlijk doet hij dat vanuit de visie dat de Bijbel van hem verlangt zich in te zetten voor zijn naaste. Nouwen is betrokken bij een project in Haaglanden waarbij bedrijven zich zonder enige tegenprestatie inzetten voor mensen in achterstandssituaties. „Daar begint het”, zo hield hij de meer dan 300 aanwezigen voor. „Ga maar eens na wat je doet in je directe omgeving. Anoniem en zonder enige tegenprestatie.” Iemand die dat doet, zal zich ook voor projecten elders inzetten, meent hij. „In Afrika en heel veel andere landen.”
W. Hasselman, coördinator van het zogeheten Business Platform van Woord en Daad, riep de aanwezigen op hun kennis en kwaliteiten te delen ten behoeve van de armoedebestrijding. „Geef wat u van God hebt ontvangen door”, aldus Hasselman. Twee jaar geleden startte hij bij Woord en Daad met het platform, waarin ondernemers hun kunde beschikbaar stellen bij het opzetten van job- en businesscentra en het starten van bedrijfjes. De activiteiten passen in het ketendenken - onder de slogan „van kostganger tot kostwinner.”
Er zijn nu zestig bedrijven aangesloten bij het initiatief, dat met instemming is begroet door het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. De deelnemende bedrijven leggen minimaal 5000 euro per jaar op tafel. Dit bedrag is niet alleen fiscaal aftrekbaar, maar wordt ook verdubbeld door de overheid. Soms helpen (gepensioneerde) ondernemers ter plekke. Vooralsnog werkt het platform in vijf landen. Na een aarzelende start zijn er de eerste concrete resultaten: een slagerij, een kuikenfokkerij, een begrafenisondernemer, een bakker en een steenfabriek.
Uit een onderzoek van W. Elbers, die binnenkort afstudeert aan de Radboud Universiteit Nijmegen, blijkt dat Woord en Daad koploper is bij de samenwerking tussen bedrijven en hulporganisaties. „Het getuigt echt van lef”, aldus Elders donderdag. Hij concludeert dat het sinds begin dit jaar beter gaat met het project, dat aanvankelijk met allerlei kinderziektes kampte. Zo was er in het begin „te veel sprake van projecten met een hoog caritas- en een laag businessgehalte.” Ook cultuurverschillen leidden ertoe dat de samenwerking meer tijd kostte dan aanvankelijk werd verwacht.
Elbers constateert verder dat de oprichting van het platform in Nederland heeft geleid tot een grotere betrokkenheid van de ondernemers.