Hogere maximumsnelheid op stukken snelweg in de maak
De maximumsnelheid zal op tien stukken snelweg met een lengte van in totaal 110 kilometer, waaronder fileknelpunten langs de A2 en A4, verhoogd worden van 100 naar 120 kilometer per uur. Minister Peijs (Verkeer) bereidt dat voor, blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer.
Zij schrijft wel dat auto’s „een stuk schoner en stiller" moeten worden voordat automobilisten het gaspedaal harder mogen indrukken. De minister verwijst naar een recente uitspraak van de Raad van State, waardoor onderzoek vereist is naar de gevolgen van zo’n maatregel voor de luchtkwaliteit. Daarnaast is volgens Peijs per traject akoestisch onderzoek nodig en dekking voor de kosten van eventueel daaruit volgende geluidsbeperkende maatregelen. Zij belooft de Kamer in de brief, die donderdag naar buiten kwam, voor volgend jaar zomer verder te informeren.
Peijs presenteert het beleid onder het motto „120 kilometer waar het kan en 100 kilometer waar het moet". De toekomstige snelheidsverhogingen komen vooral onder druk van een een jaar geleden aangenomen motie van een Kamermeerderheid van CDA, VVD en LPF, die vinden dat overal 120 km gereden moet kunnen worden. Alleen in de spits of bij slecht weer zou de limiet op 100 of 80 km moeten liggen.
Bronnen in Den Haag noemen de plannen voor snelheidsverhoging puur „theoretisch", bedoeld om de Kamer te paaien. Zij wijzen op de eisen op het gebied van luchtkwaliteit, geluidsoverlast en de internationale normen voor de uitstoot van het broeikasgas CO2.
Peijs kondigt aan dat op andere knelpunten de maximumsnelheid in de tweede helft van 2005 omwille van de luchtkwaliteit juist omlaag gaat, van 100 naar 80 km. Het gaat om de wegvakken A10 West Nieuwe Meer–Coentunnel, A20 Kleinpolderplein–aansluiting Crooswijk, A12 Oudenrijn–Lunetten (op hoofdrijbaan van 120 naar 100 km en op parallelbaan van 100 naar 80 km), alle in beide richtingen, en A12 Utrechtse Baan bij Voorburg in de richting van Utrecht. In de richting Den Haag is al besloten tot een snelheid van 80 km.
Verder gaat de snelheid op de A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Delft Noord in beide richtingen omlaag van 120 naar 100 km. Dat vindt Peijs logisch gezien de geldende maximumsnelheid van 100 km bij het Prins Clausplein en 80 km bij Overschie.
In totaal gaat het bij de snelheidverlagingen om circa 25 kilometer snelweg. Bij Overschie is zo’n 80–kilometerzone bij wijze van experiment in 2002 ingevoerd om de geluidsoverlast en uitstoot van vieze stoffen te beperken. De vertragingen voor de automobilisten bleven beperkt en volgens de minister zullen op de nieuwe stukken buiten de spits over 5 km afstand 30 tot 60 seconden vertraging optreden.
Deze plannen zijn afgestemd met staatssecretaris Van Geel (Milieu), die een verklaard voorstander is van zulke snelheidsbeperkingen in de Randstad. Bij Overschie, waar de A13 dwars door een woonwijk loopt, is de lucht een stuk schoner en het lawaai een stuk minder, terwijl de vertraging voor de automobilist 40 seconden bedraagt.