‘Adverteerders besteedden dit jaar meer aan Black Friday’
Er is dit jaar 1,1 miljoen euro meer uitgegeven aan advertenties rondom Black Friday dan vorig jaar. Het gaat dan om reclames op radio en tv, in kranten, magazines en bioscopen en om buitenreclame. Mediaregistratiebureau Adfact meldt dat er vooral aan commercials op radio en tv meer is uitgegeven dan in 2019.
De advertentiebestedingen rondom Black Friday lagen in totaal 4,7 procent hoger ten opzichte van vorig jaar. Op de radio was die toename 17,6 procent. Het geld kwam dit jaar niet van meer verschillende adverteerders, maar adverteerders hadden een hoger budget te besteden. Ketens Amazon.nl en Koopjedeal.nl besteedden het meest aan advertenties rond het koopjesfestijn.
De directeur van Adfact, Joris Bos, denkt dat er vanwege de lockdown meer aan reclames op tv en radio werd uitgegeven. „Adverteerders lijken goed aan te voelen dat mensen juist door het vele thuiszitten extra gevoelig zijn voor aantrekkelijke aanbiedingen en spelen daarop in”, zegt Bos. „Dit bewijst de kracht van themadagen als Black Friday, al dan niet in combinatie met deze crisis.”