Venlo wil eind aan ammoniaktransporten per spoor door de stad
Venlo wil een einde aan de ammoniaktransporten per spoor door de Limburgse stad. Dat schrijft burgemeester Antoin Scholten (VVD) vrijdag in een brief aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.
Scholten schrijft zijn brief op het moment dat er een evaluatie plaatsvindt van het ammoniakconvenant. Daarin staan afspraken over het vervoer van ammoniak. Het gaat onder meer om afspraken met het bedrijfsleven om het vervoer van gevaarlijke stoffen te beperken. In die evaluatie moeten wat Scholten betreft de gevolgen van het ammoniakvervoer in Venlo worden meegenomen. Veel treinen met ammoniak rijden van industrieterrein Chemelot in Geleen via Venlo naar Duitsland en zorgen in het Venlose stadscentrum voor extra risico’s, aldus Scholten.
Hij wil dan ook dat de gevolgen van het ammoniakvervoer door Venlo worden meegenomen in de evaluatie. Ook wil hij dat de gemeente Venlo voortaan een vinger in de pap krijgt in de overleggen rond Brabantroute, Betuweroute en ammoniaktransport. „Dit gezien het rangeren in Venlo, de vele extra doorvoertreinen, de ligging van Venlo als eindpunt in Nederland en de onrust die hier heerst.”
Scholten wil dat het vervoer vervoer van gevaarlijke stoffen naar Duitsland niet via de Brabantroute gaat, maar ‘dwingend’ via de Betuweroute. Scholten vraagt het Rijk druk uit te oefenen op Duitsland na berichten dat het derde spoor langs het Duitse deel van de Betuweroute niet voor 2030 klaar is. Dat leidt tot veel omleidingen van het vervoer van giftige stoffen via Venlo, iets wat de gemeente veel zorgen baart. Scholten wil dat het Rijk druk op Duitsland zet zodat het derde spoor al in 2027 open gaat, zoals ook was gepland.
Scholten noemt het tenslotte onacceptabel dat pas achteraf wordt gerapporteerd welke gevaarlijke stoffen waar vervoerd zijn.