Kwik-Fit trekt geding tegen autodealers in
Het autoservicebedrijf Kwik-Fit trekt het kort geding in dat het tegen de Nederlandse Dealer Associatie (NDA) had aangespannen. De NDA en Kwik-Fit hanteren een ander begrip van de grote beurt, aldus een gezamenlijke verklaring maandag.
De NDA, een onderdeel van brancheorganisatie Bovag, beschuldigde Kwik-Fit in september van half werk bij het uitvoeren van de grote beurt voor auto’s. Essentiële onderdelen van de auto zouden niet worden gecontroleerd, betoogden de dealers.
Na een gesprek tussen de twee partijen is de lucht opgeklaard. „We denken allebei anders over de inhoud van een grote beurt”, zegt directeur J. van der Marel van Kwik-Fit diplomatiek. „De 34 automerken die zijn aangesloten bij de NDA hanteren ook allemaal een afwijkende richtlijnen voor een grote beurt.”
De grieven van de merkdealers waren volgens het autoservicebedrijf onterecht. Zo wordt in de meeste Kwik-Fit-vestigingen de airconditioning bij een grote beurt niet nagekeken. „Daarvoor zijn aparte faciliteiten nodig, maar we beloven het de klant dan ook niet.”
De distributieriem wordt bij Kwik-Fit, net als bij veel merkdealers, niet aan een fysieke controle onderworpen. „Dat pretenderen we ook niet, daarvoor moet namelijk de halve motor eruit. We geven op basis van ouderdom en kilometerstand wel aan wanneer hij aan vervanging toe is.”
Ook de beschuldiging dat de autoserviceketen filters niet zou vervangen klopt niet. „Dat gebeurt wel degelijk”, aldus Van der Marel.
De NDA ontkent Kwik-Fit ooit van misleiding van de klant te hebben beticht. „Het woord misleiding is door ons niet gebruikt en willen we ook niet gebruiken”, aldus secretaris M. Huisman van de NDA. Beide partijen willen de discussie zakelijk houden.